24 Μαΐου 2014

Οι Σύντροφοι του Τσίπρα στην Ευρώπη

Αυστρία Κομμουνιστικό Κόμμα Αυστρίας
Βέλγιο Κομμουνιστικό κόμμα (Βαλλωνίας)
Βουλγαρική Αριστερά (Българската левица)
Τσεχία Κόμμα Δημοκρατικού Σοσιαλισμού
Εσθονία Eesti Vasakpartei
Γαλλία Γαλλικό Κομμουνιστικό Κόμμα
Γερμανία Η Αριστερά
Λευκορωσία Κόμμα Δίκαιος Κόσμος (πρώην Κομμουνιστικό Κόμμα Λευκορώσων)
Ουγγαρία Munkáspárt
Ιταλία Κόμμα της Κομμουνιστικής Επανίδρυσης
Λουξεμβούργο Η Αριστερά
Πορτογαλία Bloco de Esquerda
Μολδαβία Κομμουνιστικό Κόμμα της Δημοκρατίας του Μολδόβα
Ρουμανία Κόμμα Σοσιαλιστικής Συμμαχίας
Άγιος Μαρίνος
Ισπανία Ηνωμένη Αριστερά
Ισπανία Κομμουνιστικό Κόμμα της Ισπανίας

21 Μαΐου 2014

Πόσο ρατσιστές είναι τελικά οι Έλληνες;

Η Υποκρισία των Κινημάτων Ισότητας


Οι Έλληνες- που λοιδωρούνται νυχθημερόν από την προοδευτική ιντελιγκέντσια σαν ρατσιστές και ομοφοβικοί Νεάντερνταλ- έβγαλαν δήμαρχο ,από τον πρώτο γύρο, τον Ηλία Ψινάκη, χωρίς να τεθεί καν ζήτημα για τη σεξουαλική του ταυτότητα σε όλη την προεκλογική περίοδο.

('Οσο για τους συνήθεις υπερασπιστές των "ανθρωπίνων δικαιωμάτων" και τους επαγγελματίες gay ακτιβιστές, που, σε άλλη περίπτωση, θα πανηγύριζαν για την εκλογή του πρώτου ανοιχτά-πιο ανοιχτά δεν γίνεται- ομοφυλόφιλου δημάρχου στην Ελλάδα, αυτή τη φορά σφυρίζουν αδιάφορα. Προφανώς, ο Ψινάκης- ο οποίος δεν κατέβηκε στις εκλογές με σημαία του τον gay γάμο και τον...αντιρατσιστικό νόμο - δεν πληροί τα κριτήρια του "προοδευτικού" και "ακτιβιστή" gay δημάρχου, που έχουν στο μυαλό τους.)

Το εύστοχο σχόλιο του φίλου Τηλέμαχου Χορμοβίτη μάς θυμίζει ακριβώς αυτό που συχνά ξεχνάμε ή θέλουν να μας κάνουν να ξεχνάμε όσοι έχουν κάνει την υπεράσπιση δικαιωμάτων διαφόρων ομάδων (μεταναστών, ομοφυλοφίλων, επαγγελματικών ομάδων κοκ) επάγγελμα:

Πως η αγορά και η ζωή ομαλοποιεί τα πράγματα πολύ πιο φυσικά απ' ό,τι όλοι μαζί οι κουλτουριάρηδες και δήθεν ακτιβιστές!


Μάλλον αξίζει να σκεφτούμε πως ο κύριός τους σκοπός δεν είναι να βοηθήσουν αυτόν για τον όποιον κόπτονται και υποτίθεται έχει την ανάγκη τους αλλά να αλλάξουν την κοινωνία σύμφωνα με τις ψευδο-επιστημονικές θεωρίες και ιδεοληψίες που έχουν στο μυαλό τους. Το πόσο άλλωστε σέβονται πραγματικά αυτούς για τους οποίους δήθεν αγωνίζονται και εκπροσωπούν φαίνεται στο ότι τους αντιμετωπίζουν σαν ευαίσθητες ομάδες, και όχι ως ισότιμα άτομα. Η καταγωγή των κινημάτων αυτών είναι κατά το μάλλον ή ήττον μαρξιστική, απλά όπου προλεταριάτο αυτοί έβαλαν τις διαφόρων ειδών μειονότητες..

Αν κάποιος από αυτούς (τα μέλη των "ευαίσθητων" ομάδων) επιτύχει να υπάρχει ως ισότιμο άτομο-μέλος της κοινωνίας παρακάμπτοντας τα κινήματα και την αυτο-θυματοποίηση που αυτά προωθούν, η επιτυχία του αυτή γίνεται δεκτή μάλλον με αμηχανία καθώς θέτει εν αμφιβόλω την επιστημονική ακρίβεια των θεωριών των παραπάνω κινημάτων και κινδυνεύει να μετριάσει τον αγωνιστικό τους ζήλο. Ψυχολογικά θα μπορούσε αυτό να εξηγηθεί καθώς οι άνθρωποι εύκολα καταφεύγουν στην θυματοποίηση και προσπαθούν να κρυφτούν πίσω από ταυτότητες (πολλές φορές υπάρχει όντως αντίκτυπος λόγω ενός ιδιαίτερου χαρακτηριστικού κάποιου ατόμου ή της ένταξής του σε μια ομάδα, θα πρέπει όμως αυτός ο αντίκτυπος να οράται με ψυχραιμία και στις πραγματικές του διαστάσεις, χωρίς να παραγνωρίζεται και η προσωπική ευθύνη του ατόμου).



19 Μαΐου 2014

Κενό εκπροσώπησης

Οι καρκινοβασίες της ελληνικής Δεξιάς



Το αποτέλεσμα για την Δεξιά δεν ήταν και το καλύτερο χθες. Ας μην κοροιδευόμαστε. Και πιθανόν να είναι ακόμη χειρότερο την επόμενη Κυριακή. Τί φταίει όμως; Θα αναρωτιούνται στα κομματικά επιτελεία της ΝΔ. Δεν διαλέξαμε αυτόν, διαλέξαμε τον άλλον κλπ κλπ.. Το πράγμα στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο βαθύ. Εκεί θα πρέπει να κοιτάξουμε και όχι στα συμπτώματα και την περιπτωσιολογία, αν μας νοιάζει το μέλλον και η πατρίδα και όχι απλά τα μικροπολιτικά.

Το θέμα είναι πως αν ήμασταν μια φυσιολογική χώρα (ας μην πούμε δυτική και μπλέξουμε) μετά απ' όλα όσα έχουν γίνει και μας οδήγησαν στην Κρίση, ένα δεξιό/φιλελεύθερο κόμμα θα μπορούσε να έχει μεγάλη απήχηση, αν όχι να σαρώσει, και εκλογικά και στην ουσιαστική πολιτική, ώστε να μπορέσει να κάνει τα αναγκαία βήματα και αλλαγές για να ξεκολλήσει η χώρα.

Παρόλαυτα αυτό δεν γίνεται. Από την μία έχουμε μια κοινωνία, έναν κόσμο, που έμαθε ή να ψάχνει πολιτικούς-προστάτες και τώρα νοιώθει απατημένος απ' αυτούς είτε έμαθε να ακούει και να πιστεύει σε υψηλά δήθεν οράματα και ιδανικά, αριστερόστροφης κυρίως κατεύθυνσης, που υπόσχονται μια ονειρεμένη κοινωνία αγάπης και αλληλεγγύης και που ανακαλύπτουν παντού εχθρούς εξηγώντας τα αίτια των εκάστοτε δεινών με όρους "οι καλοί" και "οι κακοί".

Από την άλλη, έχουμε ένα κόμμα (την ΝΔ) που δεν είχε ούτως ή άλλως την μεγάλη ιδεολογική φιλελεύθερη παράδοση όπως ας πούμε αντίστοιχα στο εξωτερικό. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο ιδρυτής του στήριξε το κόμμα αυτό περισσότερο πάνω στον εαυτό του. Συν οι συνθήκες ότι η Ελλάδα χρειαζόταν ηρεμία και προείχαν κάποια συγκεκριμένα ζητήματα, όπως η παραμονή της χώρας στην Δύση, η ένταξη στην ΕΟΚ, η πολιτική ηρεμία κλπ (προφανώς προείχαν, αλλά  ο μακαρίτης μάλλον τα υπερτόνισε παραβλέποντας άλλα λόγω υπερβολικού άγχους για την χώρα αλλά γιατί όχι και λόγω προσωπικών του παθών και φιλοδοξιών, άλλωστε κάποια στιγμή θα πρέπει να κάνουμε κριτική και σ' εκείνον --που κάποιοι γράφουν και με κεφαλαίο!)

Οπότε δεν δόθηκε έμφαση στην ιδεολογία και τις θέσεις αλλά κυρίως σ' αυτό που ήταν πιο εύκολο και πρόσφορο εκείνη την στιγμή. Να αξιοποιηθεί η δημοφιλία του Προέδρου και να συσπειρωθεί ο κόσμος γύρω από αυτόν. Ένας ετερόκλητος κόσμος, που συγκεντρώθηκε γύρω απ την προσωπικότητα του Καραμανλή, δεν τού δόθηκε όμως μετά --σχεδόν-- τίποτα που θα τον έκανε να συνδεθεί και ουσιαστικότερα με την συγκεκριμένη παράταξη, εκτός από κάποιες θέσεις.. στο Δημόσιο.

Δεν δόθηκε έμφαση στο ιδεολογικό κομμάτι. Δεν χτίστηκε ένα κόμμα ξεκάθαρων αρχών και θέσεων, αλλά ένα συνονθύλευμα ιδεών που στο όνομα της ευελιξίας (η ευελιξία ως πρόσχημα είχε την αποτελεσματικότητα αλλά στην πραγματικότητα αυτή η αποτελεσματικότητα εξυπηρετούσε μόνο τους καιροσκόπους πολιτικάντηδες και τα συμφέροντά τους και όχι το πραγματικό αποτέλεσμα) έγιναν λάστιχο.

Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, το παπανδρεικό ΠΑΣΟΚ μόλις πήρε την εξουσία ξεκίνησε ένα όργιο πελατειακών σχέσεων και κομματικοποίησης του κράτους. Όχι πως αυτά δεν υπήρχαν και νωρίτερα, δεν υπήρχαν ας πούμε από την Δεξιά του '50. Υπήρχαν. Απλά το ΠΑΣΟΚ τα γιγάντωσε και τα έκανε τελείως απροσχημάτιστα πλέον, τα 'νομιμοποίησε' κοινωνικά. Μετά από 'κει επικράτησε και στην Δεξιά η 'συνετή' λογική ας βάλουν κι' αυτοί, ας βάλουμε κι' εμείς. Αρκεί να μείνουν οι δικοί μας δηλαδή.

Κάπως έτσι χτίστηκε το θαυμαστό μεταπολιτευτικό consensus του θαυμαστού απρόσκοπτου κοινοβουλευτικού βίου και της 'δημοκρατίας'. Οι κυβερνήσεις εναλλάσσονταν, πρόεδροι της Δημοκρατίας γίνονταν κατόπιν συμφωνίας και όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Πάνω στην πλάτη της επόμενης γενιάς και των πιο παραγωγικών πολιτών αυτής της χώρας φυσικά. Οι πολιτευτές και οι βουλευτές δούλεψαν ως χυδαίοι διεκπεραιωτές των υποθέσεων του κόσμου και ως γραφεία ευρέσεως εργασίας --εργασίας φυσικά που δεν θα πλήρωναν οι ίδιοι, αλλά ίσα-ίσα θα την πωλούσαν και θα επωφελούνταν απ' αυτήν!--


Το λογότυπο της κίνησης
Δίκτυο Ελλήνων Συντηρητικών
Συμπέρασμα: Ενώ αλλιώς θα ήταν η ευκαιρία για ένα δεξιό/φιλελεύθερο κόμμα να αναδειχθεί μέσα στην Κρίση, οι αδυναμίες της ελληνικής κοινωνίας και --ακόμα πιο ασυγχώρητα-- οι παραλείψεις και τα λάθη της ελληνικής Δεξιάς που χάιδεψε αυτές τις αδυναμίες, οδηγούν στο σημερινό αδιέξοδο.
Δεν θα υπήρχαν σοβαρά ούτε ΧΑ ούτε ΣΥΡΙΖΑ. Θα υπήρχε κάτι ανάμεσα σε Δημιουργία Ξανά, Δράση και Νέα Δημοκρατία. Και στο Κέντρο-ΚεντροΑριστερά κάτι σαν το Ποτάμι. Αλλά το θέμα είναι τί θα γίνει τώρα.

Η ελληνική Δεξιά και κυρίως ο τόπος χρειάζονται μια συντηρητική/φιλελεύθερη παράταξη ανοιχτή στον κόσμο, που θα υπηρετεί τις ιδέες της και το έθνος, και όχι αυτο-τροφοδοτούμενες και ανακυκλούμενες κλίκες. Αυτό σήμερα είναι δύσκολο, αλλά αναγκαίο. Οι κομματικοί μηχανισμοί εκ των πραγμάτων, για λόγους που δεν είναι της ώρας να αναλυθούν, είναι δύσκαμπτοι. Στην σημερινή κατάσταση η ΝΔ όπως είναι, δεν φαίνεται να εξυπηρετεί το έθνος, την ελευθερία, αλλά την αυτοσυντήρησή της. Για κάποιους όμως από μας, οι ιδέες της Ελευθερίας και του Έθνους είναι πιο πάνω από οποιαδήποτε κομματική ταυτότητα.

Δεν ξέρουμε τί θα γίνει την επόμενη Κυριακή, θα το δούμε. Παρόλαυτα, σημασία δεν έχει μόνο η επόμενη Κυριακή, αλλά κυρίως να μπορέσει να υπάρξει μια πραγματικά δεξιά/φιλελεύθερη παράταξη στην χώρα, ένα κόμμα ή συνασπισμός αρχών και θέσεων με ξεκάθαρη ιδεολογία (αυτό που για κάποιους είναι δήθεν ακαμψία) και θέσεις και το οποίο με ζωντάνια και δυναμισμό και χωρίς φοβικές αναστολές και μικροπολιτικούς υπολογισμούς θα προσπαθήσει να κάνει πράγματα που χρειάζονται για την χώρα.

Αλλαγή λοιπόν, άμεσα και πάση θυσία. Για να μην φτάσουμε μετά να κλαίμε για την χώρα.

Στόχος να γίνει όχι απλά να αμυνθούμε, αλλά να κάνουμε όσο γίνεται βήματα μπροστά ώστε να προοδεύσει η χώρα και οι άνθρωποί της, υλικά και ηθικά, όχι απλά για να αποτρέπουμε διαρκώς τις καταστροφές, αυτό μόνο του είναι πολύ φτωχό.

14 Μαΐου 2014

Έρως και Αγάπη

Υπάρχει η 1η αγάπη: ο έρωτας, και η 2η αγάπη, αυτό που λέμε αγάπη

Η 1η αγάπη είναι το συνδετικό υλικό, η κόλλα που μπορεί να μάς κολλήσει με τον άλλον.

αλλά αν τα αφήσουμε όλα στον έρωτα θα κολλήσουμε, αλλά όχι πάντα και φυσικά όχι για πάντα.

Ο καλός Θεός μάς έδωσε και το μυαλό. Αφήνει να κάνουμε κι' εμείς κάτι. Είναι τέχνη η αγάπη. Και χρειάζεται καλλιέργεια. Όσο υπάρχει έντονη η 1η αγάπη είναι ο καλύτερος καιρός και η καλύτερη ευκαιρία για να οικοδομήσουμε την 2η, αυτήν που κρατάει. Απλά εμείς αρκούμαστε συνήθως μόνο στην πρώτη, την σπαταλούμε χωρίς να επενδύσουμε πάνω της. Είναι ένα κεφάλαιο ο έρωτας, και το καταναλώνεις, το χαίρεσαι, αλλά χρειάζεται επίσης και συνεχή αύξηση, ενδιαφέρον, επένδυση, προσοχή. Όταν το έχεις, οφείλεις να το καλλιεργήσεις, εάν θέλεις να παραμείνει και να μετουσιωθεί σε κάτι στέρεο και βαθύ. Συνήθως το σπαταλάμε. Γρήγορα. Και μετά δεν μας μένει τίποτα.

Ο έρωτας είναι απαραίτητος, αλλά από μόνος του δεν φτάνει...


3 Μαΐου 2014

Capitalism Is Sexier

Πρωτομαγιά. Εργατική ή Ανοιξιάτικη; Οι Έλληνες φαίνεται να προτιμούν το δεύτερο. Αν έβγαινες στην Θεσσαλονίκη προχθές, αυτό που θα έβλεπες θα ήταν οι γεμάτες καφετέριες, τα εστιατόρια και τα πάσης φύσεως φαγάδικα. Χιλιάδες Θεσσαλονικείς επέλεξαν να βγουν στους δρόμους, όχι για να διαδηλώσουν για κάποια κεκτημένα ή να απαιτήσουν κάποια "δικαιώματα" από το Κράτος, αλλά για να περάσουν καλά και να διασκεδάσουν με τους φίλους τους. "Δεν ενδιαφέρεται ο κόσμος για το μέλλον του", "αντί να επαναστατήσει".. θα επαναλάμβαναν μονότονα οι αγκιτάτορες των λαικών αγώνων. Και όμως, ποιός άραγε είναι ο καλύτερος τρόπος για να γίνει η ζωή μας καλύτερη;

Μάλλον ο κόσμος φαίνεται να τον γνωρίζει εξ ενστίκτου. Γιατί πότε νομίζετε θα ωφελούνταν περισσότερο η οικονομία και οι εργαζόμενοι; Με το να κατέβαιναν σε διαδηλώσεις ή τώρα που εκατοντάδες μαγαζιά στον χώρο της εστίασης τουλάχιστον (είναι το μόνο που μας απέμεινε) είχαν δουλειά και έκαναν εισπράξεις;;; Και πάλι βέβαια, κάποια από τα λεφτά αυτά, από το κέρδος των εργαζομένων για το οποίο τόσο πολύ κόπτονται οι λαικοί αγωνιστές των συνδικάτων και των ΜΜΕ, θα πήγαινε σε αυτούς (13% του ΦΠΑ για να μην πούμε για τους άλλους φόρους) για να μπορούν να κάνουν άνετοι τους αγώνες τους, χωρίς να ανησυχούν για το πώς βγαίνει το ψωμί και άλλα ταπεινά πράγματα. (Πάσα ομοιότητα με το pizzo στο Παλέρμο της Σικελίας είναι φυσικά συμπτωματική).

Γιατί ο Καπιταλισμός είναι ο λιγότερο -ισμός από όλους τους -ισμούς. Είναι ουσιαστικά η θέληση του ανθρώπου για να ζήσει.

24 Απριλίου 2014

Αρμενική Γενοκτονία-99 Χρόνια

Οι αρχές του 20ού αι. βρίσκουν την Τουρκία να κυριαρχείται από τον ολοένα και αυξανόμενο δυναμισμό (οικονομικό και δημογραφικό) των χριστιανικών και μη τουρκικών της στοιχείων (Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι κά). Οι Νεότουρκοι αποφασίζουν ότι η Τουρκία πρέπει να γίνει "πιο τουρκική". Βάζουν έτσι σε εφαρμογή, και με την αφορμή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου (1914-1918) πιο ανοιχτά και σε επιτάχυνση, το σκοτεινό τους σχέδιο, να δώσουν την Τελική Λύση, εξολοθρεύοντας με διάφορους, καλά συντονισμένους όμως πάντα τρόπους, τους πληθυσμούς των μειονοτήτων.


Ένα από τα μελανότερα κομμάτια σε αυτό το καταστροφικό πρόγραμμά τους είναι η γενοκτονία των Αρμενίων που τιμάται σήμερα, 24 Απριλίου. Η Αρμενία είναι ένα από τα αρχαιότερα έθνη στον κόσμο, το οποίο αναγνώρισε πρώτο τον Χριστιανισμό ως θρησκεία του το 303 μΧ (έχει μία από τις αρχαιότερες και ίσως και την πιστότερη από τις μεταφράσεις της Καινής Διαθήκης (η βασίλισσα των μεταφράσεων)). Το έθνος αυτό έφθασε ουσιαστικά κοντά στον κίνδυνο της οριστικής εξάλειψης από τον πλανήτη Γη και δημογραφικά και εδαφικά (έμεινε μόνο ένα μικρό κομμάτι προσαρτημένο ουσιαστικά στην Ρωσία), με την οργανωμένη επιχείρηση διωγμού από την τουρκική κυβέρνηση το 1915.

Το μόνο "θετικό" σε αυτήν την ιστορία είναι φυσικά πως οι Αρμένιοι διατήρησαν άσβεστη την ιστορική τους μνήμη και αγωνίστηκαν με πάθος για να δείξουν στον κόσμο το μέγεθος του προμελετημένου αυτού εγκλήματος που βαραίνει το τουρκικό έθνος και να το αναδείξουν στην έκταση και σοβαρότητά του και πετυχαίνοντας την αναγνώρισή του γι' αυτό που είναι: μια Γενοκτονία, μια ηθελημένη δηλαδή και οργανωμένη προσπάθεια για την εξάλειψη ενός έθνους, φυσικά (εξόντωση του μεγαλύτερου και ζωτικότερου μέρους του) και πολιτισμικά (καταστροφή μνημείων του, αλλοίωση της ιστορίας, πολιτική ισοπέδωσης της ταυτότητας όσων επέζησαν και αφομοίωσης στην κυρίαρχη εθνότητα του κράτους).

Οι άνθρωποι όμως και τα έθνη είναι πιο δυνατά από τις μεγαλομανείς επιδιώξεις διαφόρων παρανοικών ηγετών και ομάδων (βλ. και σταλινική Ρωσία με μαζικές εκτοπίσεις εθνοτήτων, Χίτλερ με "Τελική Λύση για το Εβραικό Ζήτημα") να αναμορφώσουν και να ανασχεδιάσουν τον κόσμο κατά το πώς φαίνεται καλύτερο σε αυτούς για τους όποιους δικούς τους, πολιτικούς ή ιδεοληπτικούς λόγους.

Σε όλο αυτό μόνο να σταθείς ταπεινά μπορείς, να αναλογιστείς και να προσκυνήσεις και να τιμήσεις τα άγια χώματα της Ανατολίας που φιλοξενούν τόσα κορμιά μαρτύρων αυτής της τριπλής Γενοκτονίας (Αρμένιοι, Ασσύριοι, Έλληνες), αυτού του σε πολλές πράξεις εγκλήματος του τουρκικού κράτους. Ας πάρουμε και το μάθημα ώστε ψύχραιμα και χωρίς υπερβολές μεν, αλλά και χωρίς φοβίες και στρογγυλέματα της ιστορίας να τιμούμε πραγματικά και τους Έλληνες νεκρούς αυτής της δολοφονικής επιχείρησης. Ας μη φοβόμαστε την Ιστορία.


ΥΓ: Ένα άλλο δίδαγμα που δεν μπορεί να μείνει απαρατήρητο: Φυσικά και τέτοια μεγάλης έκτασης εγκληματικά προγράμματα είναι δυνατά μόνον όταν έχεις αυστηρούς νόμους περί οπλοκατοχής και έναν λαό αφοπλισμένο. Προηγείται ο αφοπλισμός για μια δήθεν πιο ειρηνική συνύπαρξη και έναν καλύτερο κόσμο και μετά ακολουθεί η σφαγή από το Κράτος ή από οργανωμένες ομάδες κρούσης (η ιστορία επαναλήφθηκε στην Γερμανία, στην Καμπότζη, στην Ρουάντα το 1994 όπου ο ίδιος ο ΟΗΕ περήφανα είχε επιβλέψει τον αφοπλισμό των Τούτσι και πάει λέγοντας...)

22 Απριλίου 2014

Το Κοινωνικό Μέρισμα

Μερικές Σκέψεις πάνω στην Ιδέα του Κοινωνικού Μερίσματος


-Το καλύτερο κοινωνικό μέρισμα είναι η (πραγματική) απελευθέρωση της Αγοράς από τον βραχνά των προστατών της (κράτος, συνδικαλιστές, κανονισμοί, υπερ-ρύθμιση, δήθεν φιλεργατική νομοθεσία κλπ) για να μπορείς να βγάλεις πολλά και δικά σου 500άρικα και όχι τα 500άρικα που θα σου δίνει σαν παροχή η εκάστοτε κυβέρνηση (και για τα οποία και θα αισθάνεσαι υποχρεωμένος, και θα τα πάρεις αφού θα έχεις ξοδέψει αρκετές από τις πολύτιμες εργατοώρες σου σκεπτόμενος πώς θα συμπληρώσεις τις αιτήσεις και περιμένοντας στις ουρές των δημοσίων καταστημάτων).

-Και μη ξεχνάμε ακόμα, πως αν και έτσι όπως είμαστε, πολιτικές όπως αυτή της διανομής κοινωνικού μερίσματος μπορεί να βοηθήσουν να επανορθωθούν κάπως οι προηγούμενες αδικίες (πχ οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων αντί για διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία και απολύσεις στο Δημόσιο),

αυτό που θα έπρεπε να προσέξει ιδιαίτερα μία κυβέρνηση που θέλει να χαρακτηρίζεται ως φιλελεύθερη και κεντροδεξιά είναι να μη δοθεί επ' ουδενί η επικίνδυνη εντύπωση πως η δουλειά του Κράτους και της κυβέρνησης είναι να μοιράζει τον παραγόμενο πλούτο.

-Αλλιώς θα φτάσουμε με μαθηματική ακρίβεια ξανά σε αυτά ακριβώς που μας έφεραν στην σημερινή Κρίση! (Κάνοντας το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά και περιμένοντας διαφορετικό αποτέλεσμα είναι ο ορισμός της ηλιθιότητας κατά τον Αινστάιν). Και ναι μεν πολλοί από τους κυβερνώντες και τους κατέχοντες δημόσιες θέσεις εκλεγμένες ή μη μπορεί να έχουν τους δικούς τους λόγους να επαναληφθεί η ιστορία, κανένας όμως ψηφοφόρος δεν έχει το δικαίωμα λόγω μικρόνοιας και κουτοπονηριάς να μας οδηγήσει ξανά εκεί.

-Μια κυβέρνηση που θέλει να αποκαλείται φιλελεύθερη και ευρισκόμενη ως δεξιά του κέντρου (κεντροδεξιά) θα έπρεπε να το προσέξει, ειδικά αυτό. Αλλιώς αν θέλουμε σοσιαλισμό ψηφίζουμε και Βενιζέλο, ή ακόμα καλύτερα Τσίπρα και Λαφαζάνη, που θα ξέρουν να τον εφαρμόσουν και καλύτερα. Ούτε στην ίδια θα κάνει καλό η προσπάθεια να αντιγράψει τους σοσιαλιστές σε "φιλολαικό" πρόσωπο --ας δει λίγο την πρόσφατη ιστορία της-- ούτε και κυρίως στην πατρίδα και το Έθνος, που υποτίθεται ότι τάχθηκε να υπηρετεί.

-Στην πραγματικότητα μια απελευθέρωση της αγοράς βοηθάει τους πάντες και "παραδόξως" μεγαλύτερη ανάγκη την έχουν οι μικροί και μικρομεσαίοι, άλλο τί μας έχουν περάσει τα παπαγαλάκια του μεταπολιτευτικού συστήματος (κρατική εκπαίδευση, κρατικά πανεπιστήμια, κρατικά και κρατικοδίαιτα ιδιωτικά ΜΜΕ κλπ) εκ του πονηρού ή εξ ιδεοληψίας. Και για όσους πια ανησυχούν τόσο, έχουμε πάρα πολύ δρόμο ώστε να γίνουμε φιλελεύθερη οικονομία. Ας ξεκινήσουμε κάνοντας τα βασικά (που αν τα αναλύσεις, ουσιαστικά τα θέλει ένα 80% των Ελλήνων) και για τα υπόλοιπα συζητάμε μετά..



ΥΓ: Και επειδή και η ορολογία έχει την σημασία της, Κοινωνικό Μέρισμα (Social Dividend) σύμφωνα με την αγγλική Βικιπαίδεια είναι μια μέθοδος διανομής της υπεραξίας που προκύπτει από τις κρατικές επιχειρήσεις, σε μια σοσιαλιστική οικονομία.

Χριστός Ανέστη

Χριστός Ανέστη!!!

16 Απριλίου 2014

Καθαρές Κουβέντες: Η φοβική Δεξιά

Τα προβλήματα της Αθήνας δεν είναι ούτε δεξιά, ούτε αριστερά, ούτε κεντρώα. Για να λυθούν απαιτούνται καθαρές λύσεις & συνθέσεις.

Μετάφραση: Δεν είναι ανάγκη να εκτεθώ πριν τις εκλογές, παίρνοντας ξεκάθαρες θέσεις σε επίμαχα ζητήματα, σκοπός είναι να μαζέψω όσο γίνεται περισσότερο κόσμο από παντού.

Ακριβώς αυτή όμως δεν είναι η νοοτροπία που χρησιμοποιεί εδώ και δεκαετίες μεγάλο μέρος της ελληνικής Δεξιάς (βλ και Κωστάκης Καραμανλής και μεσαίος χώρος) και έχει οδηγήσει τόσο την ίδια όσο και την Ελλάδα στο σημερινό τέλμα;;;

11 Απριλίου 2014

Ισλαμικές Σπουδές στην Ελλάδα;

Πάρθηκε η απόφαση πριν περίπου έναν μήνα για την ίδρυση κατεύθυνσης ισλαμικών σπουδών στην Θεολογική Θεσσαλονίκης (τμήμα Θεολογίας). Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει επί του θέματος με τις διάφορες πλευρές να επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά της απόφασης και να κατηγορούν συνήθως η μία την άλλη ως κλειστόμυαλη και συντηρητική ή ως προδοτική και υπερβολικά ανοιχτή την άλλη.

Όπως σε πολλά παρόμοια θέματα, έτσι και σ αυτό, κάθε πλευρά είναι επιρρεπής σε σφάλματα, κυρίως ως προς την ποιότητα της επιχειρηματολογίας. Επιστρατεύονται συνήθως συναισθηματικού τύπου επιχειρήματα, που δεν είναι εντελώς άχρηστα, αλλά συσκοτίζουν και μπερδεύουν το θέμα περισσότερο, όταν χρησιμοποιούνται με υπερβολή και στην αρχή, αντί για το τέλος μιας ορθολογικής παρουσίασης των επιχειρημάτων, που συνήθως απουσιάζει.

Πώς έχει το πράγμα λοιπόν: Χοντρικά το Υπουργείο Παιδείας πρότεινε να ιδρυθεί κάτι στο Πανεπιστήμιο που θα προετοιμάζει τους υποψηφίους καθηγητές θρησκευτικών και κληρικούς της μουσουλμανικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης. Όλα καλά μέχρι εδώ, φαίνεται λογικό να πρέπει να γίνει κάτι τέτοιο. Αφ' ής στιγμής υποστηρίζουμε το μάθημα των Θρησκευτικών, και όπως στα υπόλοιπα σχολεία το μάθημα γίνεται από αποφοίτους των κρατικών θεολογικών σχολών και από την οπτική του Ορθοδόξου Χριστιανισμού, το αυτό πρέπει να συμβαίνει και με τα μειονοτικά σχολεία της αναγνωρισμένης από την Συνθήκη της Λωζάννης Μουσουλμανικής Μειονότητας. Έτσι και θα γίνεται το μάθημα από ανθρώπους που διδάχτηκαν το αντικείμενο (τα "μουσουλμανικά Θρησκευτικά") σε υψηλό επιστημονικό επίπεδο και συνακόλουθα θα αποφεύγεται η επιρροή στους μειονοτικούς φανατικών στοιχείων και ταυτόχρονα θα ενδυναμωθεί ο δεσμός των θρησκευτικών ηγετών της μειονότητας με την ελληνική ανώτατη εκπαίδευση και τον ελληνικό πολιτισμό. Έτσι σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό οι άνθρωποι αυτοί θα κατευναστούν (αφού θα τους δίνουμε λεφτά για να σπουδάζουν σε μας, θα τους πάρουμε με το μέρος μας, έχει και λίγο 'πονηριά' βέβαια αν το σκεφτεί κανείς αυτό) και θα τους εκπολιτίσουμε, θα εντάσσονται καλύτερα στην ελληνική κοινωνία και θα περιορίσουν την πνευματική και γενικότερη εξάρτησή τους από ξένα εκπαιδευτικά και θρησκευτικά κέντρα, όπως την Τουρκία (και για λόγους εθνικού συμφέροντος άρα θα ήταν καλή η δημιουργία συγκεκριμένου προγράμματος σπουδών) ή τις ριζοσπαστικές αραβικές χώρες. Έτσι θα αποδυναμώσουμε και τις εθνικά επικίνδυνες σχέσεις της μειονότητας (που είναι χαρακτηρισμένη θρησκευτική μειονότητα και εκτός από τους αυτοπροσδιοριζόμενους ως Τούρκους ή Τουρκογενείς μέλη της έχει επίσης τους Πομάκους και τους Τσιγγάνους (Τουρκόγυφτοι)) με την Τουρκία και τις πολιτισμικά και γενικότερα επικίνδυνες σχέσεις με τα λεφτά και τις ιδέες του ριζοσπαστικού βαχαβιτικού Ισλάμ. Έτσι λέει το story. Λογικοφανές, απλά τα πράγματα με το Ισλάμ σχεδόν ποτέ δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται. Διαπράττουμε το σφάλμα να νομίζουμε πως οι Μουσουλμάνοι γενικά σκέφτονται όπως εμείς οι Δυτικοί. Αυτό κάθε άλλο παρά δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται όμως.


Ας δούμε το θέμα πιο πρακτικά:

Αξίζουν όλοι αυτοί οι λόγοι
και υπάρχουν πιθανότητες επιτυχίας αυτών των σκοπών για τον οποίον θα γίνει το πρόγραμμα (τμήμα, τομέας, κατεύθυνση σπουδών ή όπως αλλιώς θα λέγεται)
με το οικονομικό ΚΟΣΤΟΣ και τους γενικότερους κινδύνους που συνδέονται με την ανάληψη μιας τέτοιας απόφασης και το άνοιγμα ενός τέτοιου προγράμματος σπουδών για πρώτη φορά;

Υπάρχουν πολλά θέματα: 1. Επίσημη θρησκεία είναι ο Ανατολικός Ορθόδοξος Χριστιανισμός. Υπ' αυτήν την έννοια το Κράτος υποχρεούται συνταγματικώς να παρέχει τέτοια παιδεία μόνον ως προς την επίσημη θρησκεία. Γιατί άραγε τότε να πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος εκτός από το μάθημα των χριστιανικών Θρησκευτικών, τον Κλήρο και την εκπαίδευσή του και τα αντίστοιχα των Μουσουλμάνων;
Θα πει κάποιος σύμφωνα με την αρχή της ισοτιμίας, κάτι που παρέχεται σε ένα μέρος των πολιτών πρέπει να παρέχεται και στους υπόλοιπους. Σύμφωνα με αυτό όμως το επιχείρημα το Κράτος θα έπρεπε να παρέχει ανώτατη παιδεία και καταρτισμένους λειτουργούς για κάθε θρήσκευμα. Υπάρχουν συμπολίτες μας που είναι Ευαγγελικοί Προτεστάντες (http://www.grbc.gr/), Ρωμαιοκαθολικοί, Ισραηλίτες ή ό,τι άλλο. Αυτοί δηλαδή γιατί θα έπρεπε να έχουν λιγότερα δικαιώματα από τους Μουσουλμάνους και να αναγκάζονται να συντηρούν μόνοι τους τις αντίστοιχες σχολές τους και να πληρώνουν από την τσέπη τους για να αποκτήσουν υψηλού επίπεδου θεολογική κατάρτιση ή να μην αναγνωρίζονται τα ιδρύματά τους ως ισότιμα και να αναγκάζονται να καταφεύγουν στο εξωτερικό;
Πάντως ασχέτως του ότι δεν είναι αυτό δουλειά του Κράτους όμως, αυτό οδηγεί σε έναν ατέρμονο κύκλο πιθανών απαιτήσεων. Ή θα πούμε τότε ότι είναι θέμα αριθμητικό, οι μουσουλμάνοι πχ είναι περισσότεροι;; (αν και νομίζω δεν είναι πολύ περισσότεροι από τους Έλληνες Ευαγγελικούς για παράδειγμα), Γιατί σύμφωνα με την αρχή της ισονομίας κάτι που παρέχει το Κράτος σε μίαν ομάδα ή άτομο δικαιούται να το απαιτήσει και άλλη ομάδα ή άτομο.

Μετά θα μπει το επιχείρημα τού ότι η μουσουλμανική μειονότητα αποτελεί ειδική περίπτωση καθώς είναι από τις λίγες (ίσως η μοναδική;) αναγνωρισμένη θρησκευτική μειονότητα παγκοσμίως και άρα η Ελληνική Πολιτεία έχει συγκεκριμένες υποχρεώσεις προς αυτήν.
Οι υποχρεώσεις αυτές θα μπορούσαν όμως να τηρηθούν και με άλλους τρόπους (όπως για παράδειγμα την ίδρυση μιας αντίστοιχης σχολής στην Θράκη ας πούμε ή με την παροχή της ελευθερίας στους Μουσουλμάνους είτε αισθάνονται Τούρκοι είτε Πομάκοι είτε ό,τι άλλο να οργανώσουν μόνοι τους τα της εκπαίδευσης και στελέχωσης των σχολείων και του κλήρου τους). Φυσικά, θα πει κανείς, πως αυτό ακριβώς προσπαθεί να αποφύγει το Ελληνικό Κράτος καθώς δεν τούς εμπιστεύεται. Λανθασμένες και πρόχειρες πολιτικές δεκαετιών δεν διορθώνονται όμως με άλλα λάθη. Όσο για τους Πομάκους και για όσους δεν αισθάνονται Τούρκοι αλλά αναγκάζονται λόγω πιέσεων και παροχής ανταλλαγμάτων από το Τουρκικό Προξενείο της Κομοτηνής (το κέντρο του "αγώνα" με τελικό σκοπό την απόσπαση της Θράκης από την Ελλάδα) αυτό θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί με την παροχή του αισθήματος της ασφάλειας στους ανθρώπους αυτούς από το ελληνικό Κράτος. Κανένας Έλληνας πολίτης δεν θα πρέπει ειδικά μέσα στα σύνορα της χώρας να νοιώθει πίεση από ξένους παράγοντες και να μην έχει το ελληνικό κράτος ΔΙΠΛΑ ΤΟΥ. Είναι αδιανόητο αυτό, και όμως δυστυχώς γίνεται επί πάρα πολλά χρόνια με την ανοχή και αδιαφορία των τοπικών πολιτικών, που έβλεπαν την μειονότητα μόνον ψηφοθηρικά και με καμμία διάθεση πραγματικού ενδιαφέροντος και ευθύνης ούτε προς αυτήν και τα μέλη της ούτε προς την Πατρίδα. Όσο για τα οικονομικά κίνητρα των Τούρκων (τα ιδιωτικά τουρκικά σχολεία στην Θράκη είναι πολύ καλύτερα από τα επίσημα Μειονοτικά (δημόσια) και οι περισσότεροι γονείς όπως είναι λογικό προτιμούν να στέλνουν τα παιδιά τους σε αυτά, όπως και οι προοπτικές που έχει ένα μουσουλμανόπαιδο για ανώτατες σπουδές είναι και πάλι πολύ ανώτερες στην πλειάδα ιδιωτικών πανεπιστημίων της Τουρκίας. Δηλαδή τα νοιώθει πιο κοντά του, είναι και καλύτερα, τί άλλο πρέπει να κάνουμε για να τον απομακρύνουμε από την Ελλάδα και την ελληνική κοινωνία;;;) Αλλά αυτό είναι ένα γενικότερο αποτέλεσμα των αρτηριοσκληρωτικών αγκυλώσεων που μας κρατάνε πίσω ως οικονομία και ως χώρα και θα έπρεπε να αλλάξουν γενικά (άρθρο 16). Με μια λύση-μπάλωμα σπάνια διορθώνονται αυτά τα προβλήματα, το ελληνικό κράτος βέβαια είναι συνηθισμένο να δίνει τέτοιου είδους λύσεις πάντα, καθώς σκέφτεται το τώρα και όχι μακροπρόθεσμα όπως κάνει πχ η Τουρκία..

Ας πούμε επιτέλους ότι ανοίγει, ποιός μας λέει πως οι Τούρκοι δεν θα ανοίξουν ένα δύο τρία παρόμοια -για όλα τα γούστα- τμήματα στα δικά τους πανεπιστήμια και που θα είναι πάλι καλύτερα και πιο κοντά πολιτισμικά και τοπικά. Τί θα πει κανείς γι' αυτό το ενδεχόμενο; Ας το ρισκάρουμε; Βλέποντας και κάνοντας; Με τα λεφτά και με το πρωτοφανές της ιδρύσεως μιας κατευθύνσεως που θα μας μείνει αμανάτι; (άπαξ και ιδρυθεί κάτι στο Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο οι πιθανότητες να καταργηθεί πριν την Δευτέρα Παρουσία είναι μηδαμινές) καθώς θα υπάρχουν φυσικά και λεφτά στην μέση από Ευρωπαική Ένωση και όπου αλλού.


Το παράδειγμα του Ποιμαντικού

Παράδειγμα τα τμήματα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας που ουσιαστικά ιδρύθηκαν για να μπορέσουν να επιβιώσουν οι Θεολογικές ως ανεξάρτητες Σχολές και να μην υπαχθούν στην Φιλοσοφική με τον νόμο Πλαίσιο της Α' Κυβερνήσεως του ΠΑΣΟΚ του 1982 με το πρόσχημα να δώσουν τα νέα τμήματα στην κατάρτιση και προετοιμασία υποψηφίων και ήδη χειροτονημένων κληρικών, ενώ να μείνουν τα τμήματα Θεολογίας πιο προσανατολισμένα προς την προετοιμασία λειτουργών μέσης εκπαίδευσης (καθηγητών Θρησκευτικών). Προσχήματα φυσικά πάντα βρίσκονται όταν υπάρχουν λεφτά και διαφόρων ειδών συμφέροντα και πιέσεις στην μέση, όπως και ονομασίες (τμήμα, κατεύθυνση, τομέας, ή ό,τι άλλο), περισσότερη σημασία έχει όμως η ουσία.

Έξάλλου αν αύριο μεθαύριο το τμήμα ξεκινήσει και "πετύχει" ποιός μας λέει ότι δεν θα θελήσουν να συμμετέχουν σε αυτό και κάποιοι από τους χιλιάδες λαθρομετανάστες (νομιμοποιημένους ή μη) που βρίσκονται στην Ελλάδα; Και με το δίκιο τους, θα ζητήσουν ίσα δικαιώματα με τους ομοθρήσκους τους (στην θέση τους αυτό θα έκανα). Εκτός αν έχουμε την απαίτηση από τον Πακιστανό να ξέρει για την Συνθήκη της Λωζάννης και τις λεπτομέρειες των ελληνοτουρκικών ζητημάτων. Να είμαστε και λίγο προσγειωμένοι όμως, δεν βλάπτει, σ' αυτήν τη χώρα.

Συνθήκη της Λωζάννης: Αμοιβαιότητα Σχολή της Χάλκης
Και ναι μεν υπάρχει έτοιμο το επιχείρημα, αν τα κάνουν οι Τούρκοι αυτά, εμείς δεν θα κάνουμε τα ίδια, είμαστε ανώτεροι άνθρωποι, Ευρωπαίοι, πολιτισμένοι.. Όταν όμως μιλάμε για μια διεθνή συνθήκη που προβλέπει συγκεκριμένα πράγματα, το επιχείρημα αυτό είναι σίγουρα αποπροσανατολιστικό και αντιπαραγωγικό (είτε από σκοπού είτε από μια κακώς εννοούμενη καλοκαγαθωσύνη) και προσβλητικό προς τους αδελφούς μας της ελληνικής μειονότητας της Τουρκίας και το ιστορικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, που ουσιαστικά απειλείται η ύπαρξή του χωρίς την Θεολογική Σχολή της Χάλκης.

Το σημαντικότερο άρα επιχείρημα υπέρ της δημιουργίας ειδικής κατεύθυνσης προσανατολισμένης στις Ισλαμικές Σπουδές μάλλον δεν είναι και τόσο σταθερό. Γιατί γενικά άλλες θρησκείες διδάσκονται και θα μπορούσαν να υπάρξουν άλλοι τομείς με άλλες θρησκείες, αλλά εδώ πρόκειται περί δημιουργίας ημι-ομολογιακού χαρακτήρα ειδικού προγράμματος σπουδών παρομοίου με των Θεολογικών Σχολών απλά την θέση του χριστιανισμού παίρνει το Ισλάμ.
Κόστος/Όφελος: Τα προσδοκώμενα οφέλη είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθούν και πολύ πιο δύσκολο να είναι περισσότερα από τα κόστη (υπολογισμένα και απρόβλεπτα) που θα αναληφθούν.

Ενδεικτικοί κίνδυνοι
Η Κατεύθυνση θα ξεκινήσει με 15 άτομα και μόνον 3 μη μουσουλμάνους. Φυσικά αυτό στην αρχή, μετά μπορεί να γίνουν 30, μετά 50 και μετά 250 (μη με πείτε υπερβολικό, και το Ποιμαντικό ξεκίνησε για να βγάζει μόνο ιερείς και πλέον έχει σε ένα 80% κορίτσια, και απ' ό,τι ξέρω στην Ελλάδα καλώς ή κακώς δεν έχουμε ακόμα ιερωσύνη των γυναικών). Σε ένα πανεπιστήμιο με ήδη υπάρχοντα προβλήματα για τους φοιτητές που ήδη έχει, έρχεσαι να βάλεις και άλλους; Και να κερδίσει ποιός απ' αυτό; Πάντως σίγουρα όχι οι φοιτητές, ούτε παλιοί ούτε νέοι.

Κίνδυνος νο2 Σχετίζεται με την φύση της ισλαμικής θρησκείας και τις πολιτισμικές διαφορές

Η αιθεροβατούσα πολλές φορές επιστημονική κοινότητα κάποιες φορές είναι επιρρεπής σε έναν συγκεκριμένο κίνδυνο. Νομίζει ότι επειδή καλώς ή κακώς εμείς ως Δύση έχουμε κατακτήσει κάποιον βαθμό ελευθερίας και ανεκτικότητας και μπορούμε να μιλάμε ανοιχτά για τα θέματα της θρησκείας χωρίς οι περισσότεροι να θίγονται ή επειδή οι επαφές τους με αλλοθρήσκους είναι στο επίπεδο των ραφιναρισμένων ανθρώπων που συμμετέχουν στους Διαλόγους, ότι αφού δηλαδή εμείς έχουμε όλη την καλή διάθεση να συνδιαλλαγούμε και να εξετάσουμε επιστημονικά και ψυχρά κάτι, αυτό το βλέπουν με τον ίδιον τρόπο και οι άλλοι. Σε όποιον ξέρει όμως από πραγματική ζωή (και οι αδελφοί μας Χριστιανοί Άραβες μπορούν να το επιβεβαιώσουν από πρώτο χέρι αυτό) η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Καλώς ή κακώς οι μουσουλμάνοι δεν σκέφτονται όπως εμείς. Πρέπει να το καταλάβουμε αυτό. Μπορεί να μη μας αρέσει, ίσως είναι καλό να προσπαθήσουμε να αλλάξει, όμως πρέπει να το καταλάβουμε. Είναι ένας κόσμος με άλλον τρόπο σκέψης, δεν πέρασε από τον Διαφωτισμό ούτε δέχθηκε την ελευθεροποιό επίδραση του χριστιανισμού επί του ανθρώπου και της κοινωνίας. Γι' αυτό μην κρίνουμε εξ ιδίων τα αλλότρια, στον γενικότερο διάλογο ειδικά με το Ισλάμ καλό είναι να κρατάμε μικρό καλάθι. Υπάρχουν προφανώς και εξαιρέσεις. Γενικά όμως, σχεδόν κανείς μουσουλμάνος δεν θα κάτσει να ακούσει για παράδειγμα κριτική στο Κοράνι όπως αυτή που γίνεται από τους βιβλικούς, θα το θεωρήσει βλασφημία. Και το πρόβλημα δεν θα είναι αυτό, και για έναν χριστιανόν πολλές φορές η κριτική της Βίβλου όπως γίνεται μπορεί να είναι απαράδεκτη, απλά ο χριστιανός θα βρει άλλες λύσεις, θα προσπαθήσει να το συμβιβάσει κάπως με την πίστη του ή θα ψάξει επιχειρήματα για να το αντικρούσει. Σίγουρα πάντως δεν θα σκεφτεί να αρνηθεί το δικαίωμα στον άλλον να έχει και να μπορεί να εκφράζει την όποια --όσο βλάσφημη και να είναι-- κριτική του. Ο μουσουλμάνος κατά κανόνα δεν μπορεί να το δει έτσι, δεν έχει μάθει να το βλέπει έτσι. Δεν κάνει διάκριση μεταξύ των ιδεών και των ανθρώπων. Δεν μπορεί να ανεχθεί ότι κάποιος πιστεύει κάτι αρνητικό για την πίστη του και του ασκεί κριτική, είναι έξω από τον κόσμο του όλο αυτό. Λαμβάνει την επίθεση εναντίον της πίστεώς του ως επίθεση εναντίον του εαυτού του, ακόμα και αν ο επιτιθέμενος δεν είχε καμμία πρόθεση να προσβάλλει τον α ή β μουσουλμάνο ως άτομο, αλλά απλά να εκθέσει κάποιες απόψεις.
Ανακύπτει έτσι με όλα αυτά ένα απλό και πρακτικό ερώτημα: αν η δημοσίευση κάποιων σκίτσων με τον Μωάμεθ από δανική εφημερίδα θεωρήθηκε προσβλητική και μουσουλμάνοι εξεγέρθηκαν σε όλον τον κόσμο με αποτέλεσμα θανάτους και καταστροφές ποιός μας βεβαιώνει ότι κάτι αντίστοιχο δεν θα συμβαίνει και στην Θεολογική Σχολή κάθε φορά που ένας τολμηρός καθηγητής θα θελήσει να εκθέσει το Ισλάμ από επιστημονική καθαρά βάση και να θέσει ας πούμε έστω και την υπόνοια περί της θεοπνευστίας του Κορανίου ή περί της ηθικής υποστάσεως του Μωάμεθ;
Ή αυτά τα ευαίσθητα θέματα θα αποφεύγονται; Αλλά αν είναι να τα αποφεύγουμε τότε γιατί να μιλάμε για Πανεπιστήμιο;

Καλός ο διάλογος και η αλληλογνωριμία και η αλληλοκατανόηση, και όλα αυτά ωραία (είπε ένας καθηγητής μάλιστα ως επιχείρημα υπέρ του προγράμματος ωραίο δεν είναι να γνωρίζεις κι άλλον κόσμο; ναι ωραίο είναι και μπορεί να γίνει στο facebook, σε μια καφετέρια, σε έναν χορό όμως, δεν είναι λόγος αυτός για ίδρυση καινούργιου προγράμματος σπουδών) όμως ας μην πετάμε στα σύννεφα. Καθηγητής περίμενε 1 ώρα να μπει σε αίθουσα να κάνει μάθημα γιατί ήταν εκεί άλλο έτος λόγω αλλαγής στην αίθουσα που έκανε αυτοβούλως άλλος καθηγητής νωρίτερα. Και το έμαθε τελευταία στιγμή. Εδώ δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας, θέλουμε να συνεννοηθούμε και με τους άλλους. Καλή η πρόθεση, αλλά και πρακτικά να το πάρεις είναι λίγο αστείο το πράγμα. πρώτα βάζεις θεμέλια και μετά χτίζεις τους πάνω-πάνω ορόφους. Εμείς ενώ μάς λείπουν βασικά πράγματα (εν προκειμένω για παράδειγμα: συνεννόηση, τήρηση επαγγελματικής δεοντολογίας εκ μέρους των διδασκόντων, υλικοτεχνική υποδομή: σακκούλες σκουπιδιών, χαρτιά τουαλέτας, σαπούνια κλπ.. ψάχνουμε κατ' ευθείαν τα υψηλά οράματα). Δεν μπορώ να μην γελάσω..

Σκέφτηκε κανείς ας πούμε πως οι μουσουλμάνοι μπορεί να θεωρούν ότι προβάλλονται από τον τρόπο ντυσίματος των κοριτσιών στην σχολή; Μετά τί θα κάνουμε γι' αυτό; Θα προσαρμοστούμε;




Και μια ακόμα πιο πονηρή σκέψη

Όλοι γνωρίζουμε πως ανέκαθεν η θεολογική σχολή και η χρησιμότητά τους αμφισβητούνται από κύκλους που τάσσονται υπέρ της εκκοσμίκευσης (secularization) της κοινωνίας και της εκπαίδευσης (πχ αποχρωματισμός Θρησκευτικών ή και πλήρης κατάργηση). Αυτό είναι ένα μόνιμο πρόβλημα για τις θεολογικές σχολές. Λογικό είναι να γεννάει προβληματισμό. Οι απαντήσεις όμως που δίνονται σε αυτό το πρόβλημα δεν είναι πάντα και οι καλύτερες. Κάποιες απαντήσεις ουσιαστικά προσπαθούν να αποδείξουν την χρησιμότητα σε ανθρώπους που δεν πιστεύουν και αυτό μπορεί να υποτιμήσει την ίδια την πραγματική αξία και τον αυτοσκοπό των θεολογικών σπουδών: οι θεολογικές σπουδές γίνονται για τον Θεό στην κοινωνία μας, δεν γίνονται ούτε για να δοθεί λύση στην φτώχεια, ούτε στην κρίση, ούτε για την ειρήνη ούτε για τίποτα άλλο, για αυτά υπάρχουν άλλα πράγματα. Αν μέσα από την ύπαρξη του Θεού και του κηρύγματός Του στην κοινωνία μας, εξυπηρετούνται και αυτοί οι στόχοι, αυτά είναι δευτερεύοντα οφέλη, όχι αυτοσκοπός πάντως. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι άνθρωποι των θεολογικών σχολών από ανάγκη και ενδιαφέρον ή και από λιγότερο ευγενικούς σκοπούς καμμιά φορά (ως καθηγητής θεολόγος πχ θέλω να ανεβώ, να έχω δουλειά, κύρος στην κοινωνία, ως ακαδημαικός δεν θα ήθελα να μου κάνει κουμάντο ας πούμε ο κοσμήτορας της Φιλοσοφικής, και άλλα, που μέχρις ενός βαθμού είναι και θεμιτά, αλλά αν αυτά είναι ο αυτοσκοπός, ο κύριος σκοπός χάνει) ψάχνουν συμμαχίες. Μέσα σε αυτήν την αναζήτηση συμμαχιών μπορεί να ενταχθεί, είτε έγινε σκόπιμα είτε όχι, και η ίδρυση του συγκεκριμένου Προγράμματος. Με ένα μουσουλμανικό συστατικό στοιχείο μέσα στη σχολή, αυτοί που θα ήθελαν να την κλείσουν δεν θα είχαν να αντιμετωπίσουν μόνο τους χριστιανούς ή την οπισθοδρομική Εκκλησία αλλά θα αντιμετώπιζαν πλέον και τους μουσουλμάνους, και τον κίνδυνο να χαρακτηρισθούν και ως ρατσιστές οι ίδιοι, που δεν σέβονται τα δικαιώματα των μειονοτήτων!!!

Βλέποντας όλα αυτά καταλήγουμε ότι μάλλον το όλο εγχείρημα δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική και θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από όσα ενδεχομένως θα είχε ως στόχο να λύσει. Φυσικά, τα πράγματα έχουν πάρει τον δρόμο τους, δύσκολα να σταματήσεις κάτι που είναι ειλημμένη απόφαση και γραμμή της κεντρικής ηγεσίας της Παιδείας, ειδικά όταν επιλέγεις να κάνεις κριτική με φωνές και ζήλο ου κατ' επίγνωσιν, όπως κάνουν μερικοί χριστιανοί.. μάλλον πιο πολύ υποστηρίζεις παρά αντιδράς σε αυτό που θεωρείς ως κακό. Μένει απλά να δούμε σε ένα βάθος λίγων ετών, αν θα πρόκειται για άλλο ένα αποτυχημένο πείραμα της ελληνικής Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης.


ΥΓ: Χωρίς να θέλω να φανώ κακός, δεν είναι λίγο ειρωνικό ότι αρκετοί από τους φανατικούς αντι-δυτικούς της θεολογίας, που μέχρι πριν λίγα χρόνια -αν όχι και τώρα πρόσφατα- ουσιαστικά μάς έκαναν κηρύγματα για το κατά πόσον είμαστε πιο κοντά στην Ανατολή, στους Άραβες κλπ, και όχι στην κακή αλλοτριωμένη ηθικιστική ευσεβιστική ρωμαιοκαθολική και προτεσταντική Δύση που έχει επηρεαστεί από τον Αυγουστίνο κλπ, ενώ ο Μωάμεθ είχε γέροντες χριστιανούς και πόσο ευτυχισμένα και αρμονικά ζούσαμε με τους μουσουλμάνους στην Δαμασκό και στα τουρκοκρατούμενα (στην οθωμανική περίοδο είναι πιο politically correct, φυσικά) Βαλκάνια με το ορθόδοξο γένος (milliyet) και άλλα ωραία τώρα αντιδρούν για το Ισλάμ και την συγκεκριμένη εξέλιξη;; Σημειολογικά λέει πολλά.

1 Απριλίου 2014

29 Μαρτίου 2014

Νώε: Μια Κριτική



Ο Νώε σαν ένας σχιζοφρενής μανιακός δολοφόνος


Ο Γκλεν Μπεκ προσκλήθηκε να δει την ταινία Νώε από έναν εκτελεστικό αντιπροέδρο της Paramount το Σαββατοκύριακο, ο οποίος τού ζήτησε να δει την ταινία πριν πει ο,τιδήποτε γι' αυτήν.

Ένοιωσα λίγο κακός, που έκανα κριτική σε κάτι που δεν είχα δει, βασιζόμενος στην κριτική κάποιου άλλου, είπε ο Μπεκ την Δευτέρα. Αυτό ακριβώς κάνουν οι άνθρωποι και σε μένα. Χωρίς να με ακούνε ή να με βλέπουν, κάθονται και κάνουν κριτική. Ήτανε λάθος αυτό που έκανα.

Δυστυχώς  --παρότι σύμφωνα με τον Μπεκ οι άνθρωποι της Paramount ήταν πολύ ευγενικοί-- ο ίδιος έμεινε στην αρνητική του θέση για την ταινία και μάλιστα η γνώμη του έγινε χειρότερη.

Οι κριτικές την έκαναν να φαίνεται σαν μία άθεη ταινία με θέμα την κλιματική αλλαγή είπε ο Μπεκ. Πιστεύω πως δεν είναι απλά κάτι τέτοιο. Μοιάζει περισσότερο με κάτι ανάμεσα στην Λάμψη, τον Σεβάχ τον Θαλασσινό και την Παρασκευή και 13 με κάτι από τον Mad Max και την Απόδραση από το Βασίλειο του Κεραυνού.

Ο Μπεκ υποστήριξε πως: Άν ψάχνεις για μια βιβλική ταινία, σίγουρα δεν είναι κάτι τέτοιο.. Δεν είναι η ιστορία του Νώε που θα περίμενα. Αν πας να δεις κάτι τέτοιο, θα απογοητευτείς πλήρως.

Ανάμεσα στις σκηνές που ο Μπεκ επέκρινε ήταν αυτή με τους "γιγάντιους πέτρινους ανθρώπους" που πήγαν να βοηθήσουν τον Νώε να φτιάξει την Κιβωτό.

Ένοιωσα εξαιρετική δυσφορία, καθώς όσο αυτό με τους πέτρινους ανθρώπους συνεχιζόταν, όλοι αρχίσαμε να γελάμε και να μάς φαίνεται αστείο (και η ταινία). Και μια στιγμή κοιτάζοντας γύρω, διαπιστώνουμε πως ο αντιπρόεδρος που μας είχε προσκαλέσει, μας κοίταζε και παρατηρούσε τις αντιδράσεις μας. Και ήμουν στο σημείο που λέω δεν θα φύγω από 'δω μέσα χωρίς να του πω ακριβώς αυτό που νοιώσαμε, καθώς ειδικά σ' αυτό το σημείο κατάλαβε ακριβώς την αντίδραση μας: είχαμε ξεραθεί στα γέλια με τους πέτρινους ανθρώπους.

Αλλά σύμφωνα με τον Μπεκ, το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ταινία ήταν το ίδιο το πρόσωπο του Νώε.

Συνήθως σκεφτόμουνα τον Νώε σαν έναν καλοκάγαθο άνθρωπο και προφήτη του Θεού.. παρά σαν αυτόν τον μανιακό δολοφόνο, που ανακάλυψε η Paramount στη Βίβλο(!). Περισσότερο έναν άνθρωπο που φοβάται τον Θεό και λιγότερο σαν έναν τύπο που πάει να κλείσει τις πόρτες για να σκοτώσει την ίδια του την οικογένεια.

Η ταινία σύμφωνα με τον Μπεκ θα ταίριαζε περισσότερο στον τίτλο ο Σχιζοφρενής Δολοφόνος με την Κιβωτό (Babylonian Chainsaw Massacre--ένας βιβλικός Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι), με βάση το πώς ο Νώε παρουσιάζεται ουσιαστικά να προσπαθεί να σκοτώσει όλη του την οικογένεια.

Το σκεπτικό της ταινίας είναι το εξής: Οι άνθρωποι είναι οι κακοί. Και ο Θεός ήθελε να μπουν στην Κιβωτό μόνο τα ζώα. Άρα πρέπει όλοι να αλληλοεξοντωθούμε. Και εγώ θα 'μαι ο πρώτος --θα προσπαθήσω να σας σκοτώσω όλους. Μετά θα προσπαθήσετε να σκοτώσετε εσείς εμένα, μετά θα θάψουμε τους ανθρώπους μόλις ξαναπατήσουμε στεριά και μετά θα πρέπει να αυτοκτονήσετε. Σας εμπιστεύομαι ότι θα το κάνετε.
το εξής:

Δίνει την εικόνα πως ο Προφήτης του Θεού είναι ένας τρελλός, είπε με δυο λόγια ο Μπεκ. Δεν υπάρχει καμμία κάθαρση στον "Νώε". Μισεί τους ανθρώπους. Δεν μπορώ καθόλου να συμφωνήσω. Οι αληθινοί προφήτες δεν μισούν τους ανθρώπους... Προσπαθεί να σκοτώσει την οικογένειά του. Για μένα, ένας προφήτης έχει απευθείας επικοινωνία με τον Θεό, και η συγκεκριμένη ταινία τα 'χει πιάσει όλα εντελώς λάθος.

Είναι μια αποτυχία 100 εκατομμυρίων, κατέληξε. Μακάρι να ήταν καλύτερη, αλλά θα πρέπει να πούμε την αλήθεια.

http://www.theblaze.com/stories/2014/03/24/beck-saw-noah-over-the-weekend-and-hes-calling-it-the-babylonian-chainsaw-massacre/