8 Ιανουαρίου 2013

Δεν δημιούργησε ο Θεός το κακό



Το πρόβλημα του Κακού

Από πού λοιπόν προέρχονται οι ασθένειες; Από πού οι πρόωροι θάνατοι; Από πού οι καταστροφές; Τα ναυάγια; Οι πόλεμοι; Και όλα αυτά βεβαίως είναι κακά, λέγει ο άνθρωπος που θεωρεί τον Θεό αίτιο των κακών, και όλα είναι έργα του Θεού. Αφού λοιπόν έχουμε εμπλακεί σε αυτό το πολυσυζητημένο θέμα, ας προσπαθήσουμε να το εξηγήσουμε λογικά και με σαφήνεια.

Πρέπει στη σκέψη μας προκαταβολικώς να έχουμε ένα πράγμα: επειδή είμαστε δημιούργημα του αγαθού Θεού και χάρις σε αυτόν διατηρούμεθα στην ζωή, ο οποίος φροντίζει και για τις πιο μικρές λεπτομέρειες της ζωής προς το συμφέρον μας, δεν πρόκειται να πάθουμε κάτι εάν ο Ίδιος δεν το επιτρέψει. Οι θάνατοι προέρχονται βέβαια από τον Θεό (λόγω της αμαρτίας επέτρεψε ο Θεός την εισαγωγή του θανάτου στη ζωή μας), αλλά όμως ο θάνατος δεν είναι (μετά την Ανάσταση του Κυρίου βασικά) κακό, εκτός εάν εννοεί κάποιος τον θάνατο του αμαρτωλού, καθώς τον περιμένει η κόλαση. Και πάλι οι τιμωρίες στην κόλαση δεν έχουν ως αίτιο τον Θεό, αλλά εμάς τους ίδιους. Διότι αρχή και ρίζα της αμαρτίας είναι η ελευθερία και το αυτεξούσιον. Διότι θα μπορούσαν αυτοί που διαπράττουν το κακό να μην έχουν καμμία συνέπεια, αυτοί αφού πρώτα έγιναν όμως οι ίδιοι δούλοι της ηδονής και έτσι έπεσαν στην αμαρτία, ποια δικαιολογία θα μπορούσαμε να πούμε που να δείχνει ότι να μην είναι αυτοί οι ίδιοι αίτιοι των συμφορών τους; Ως κακό λοιπόν θεωρείται, αφ' ενός μεν προς την δική μας αντίληψη, αφ' ετέρου δε ως προς την καθ' αυτό φύσιν. Το φυσικό λοιπόν κακό εξαρτάται από μας, δηλαδή η αδικία, ο φθόνος, ο φόνος, οι ραδιουργίες και όλα τα σχετικά, με το να διαφθείρουν την ψυχή και να αμαυρώνουν το κάλλος της.

Αλλ' εάν βεβαίως ο Θεός είναι ανεύθυνος για τα κακά, τότε πώς έχει ειπωθεί ο λόγος "εγώ ο κατασκευάσας φως και ποιήσας σκότος, ποιών ειρήνην και κτίζων κακά" (Ησαίας 45,7); Για τον χριστιανό που κατανοεί το νόημα της Γραφής τίποτε από αυτά δεν συνιστά κατηγορία εναντίον του Θεού ότι είναι αίτιος και δημιουργός των κακών. Διότι αυτός που είπε "εγώ ο κατασκευάζων φως και ποιών σκότος" παρουσιάζει έτσι τον εαυτό του ως τον (μοναδικό) δημιουργό της κτίσεως, όχι κάποιου κακού. Για να μη νομίσεις λοιπόν πως άλλος είναι μεν ο αίτιος του φωτός και άλλος δε του σκότους, ονόμασε τον εαυτό του δημιουργό και ποιητή-κατασκευαστή όλων αυτών που φαίνονται αντίθετα μέσα στην κτίση, για να μη παρασυρθείς και ψάχνεις να βρεις άλλον δημιουργό του νερού, άλλον της γης άλλον του αέρα κοκ., για να αποτρέψει δηλαδή την ειδωλολατρία (πολυθεία) και την λατρεία της κτίσεως.

"Ποιεί δε ειρήνην και δημιουργεί κακά". Πράγματι σε ειρηνεύει όταν με την αγαθή διδασκαλία γαληνεύει τον νου σου και καταπραύνει τα πάθη της ψυχής σου. Κτίζει δε κακά, δηλ τα μεταποιεί και τα βελτιώνει ώστε παραμεριζόμενα καθότι κακά να μετέχουν στην φύση του καλού. Καρδίαν καθαράν κτίσον εν εμοί ο Θεός..Όχι να δημιουργήσεις τώρα άλλην, αλλά να ξανακαινουργιώσεις αυτήν που έχω και έχει παλιώσει από την κακία. Έπειτα ακόμα και αν θεωρήσεις ως ειρήνη την απουσία του πολέμου και ως κακό τα δεινά που αυτός συνεπάγεται, μπορούμε να πούμε ότι και αυτά έχουν γίνει με την δίκαιη κρίση του Θεού, ο οποίος επιφέρει με τους πολέμους τις τιμωρίες σε αυτούς που τις αξίζουν (τις έχουν προκαλέσει δηλ με την ζωή τους). Ή μήπως είσαι φιλανθρωπότερος του Θεού και θα ήθελες ας πούμε να μην είχε κατακάψει τα Σόδομα μετά από όλα όσα (Γένεσις 19) οι κάτοικοί τους είχαν κάνει και εξακολουθούσαν να κάνουν; Ή να μην είχε καταστραφεί η Ιερουσαλήμ από τους Ρωμαίους (70 μΧ) μετά το ανοσιούργημα που διέπραξαν οι Ιουδαίοι εναντίον του Κυρίου; Ώστε είναι δυνατόν κάποτε και μάλιστα δικαίως να επιβληθούν τα δεινά του πολέμου σε όσους τα αξίζουν.

Τώρα λοιπόν αφού γνωρίζεις ότι αυτά είναι τα είδη του κακού που προέρχονται από τον Θεό και τα έχεις ξεχωρίσει μέσα σου, και αφού γνωρίζεις καλά ποιό είναι το πραγματικώς κακόν, ότι είναι η αμαρτία, της οποίας το τέλος είναι η καταστροφή, αφ' ετέρου δε πως αυτό που φαίνεται ως κακό και δυσάρεστο είναι η παιδαγωγία του Θεού ώστε να αποτραπεί η αιώνια απώλεια, να σταματήσεις να γκρινιάζεις με τα σχέδια του Θεού. Γενικά δε να μη θεωρείς τον Θεό αίτιο της υπάρξεως του κακού, ούτε να φαντάζεσαι ότι το κακό έχει ιδίαν υπόσταση. Διότι η κακία δεν είναι κάτι που υπάρχει, όπως ας πούμε κάποιο ζώον, ούτε μπορούμε να θεωρήσουμε υπαρκτή την ουσία της. Διότι το κακό είναι η στέρηση του αγαθού. Το κακό δεν έχει ιδίαν ύπαρξη. Ούτε βεβαίως είναι αγέννητο, όπως διδάσκουν οι ασεβείς, οι οποίοι θεωρούν ως ισότιμη την πονηρή με την αγαθή φύση. Εάν και η μία και η άλλη όμως είναι άναρχες, τότε είναι ανώτερες από την γένεση, άρα υπάρχουν προαιωνίως. Αλλά ούτε είναι γεννητό το κακό. Διότι εάν όλα προέρχονται από τον Θεό, τότε πώς είναι δυνατόν το κακό να προέρχεται από το καλό; Στην Γένεση διαβάζουμε πως όλα έγιναν 'καλά λίαν'. Το κακό λοιπόν δεν εκτίσθη συγχρόνως με τα καλά. Αλλά παρόλαυτα βλέπουμε το κακό να υπάρχει και η ενέργειά του φανερώνεται στον κόσμο διάχυτη. Από πού τότε προέρχεται αυτό, εάν δεν είναι ούτε άναρχο ούτε έχει δημιουργηθεί από τον Θεό;


Ο Θεός έπλασε την ψυχή, όχι την αμαρτία. Η ψυχή ταλαιπωρήθηκε, αφού ξέφυγε από την φυσική της κατάσταση, το να είναι δηλαδή κοντά στον Θεό. Γιατί όμως γενικά η ψυχή είναι δεκτική και επιρρεπής στο κακό; Εξ αιτίας της αυτεξουσίου ορμής, η οποία αρμόζει κατ' εξοχήν στην λογική της φύση. Διότι αφού αποδεσμεύθηκε από κάθε αναγκαιότητα και έλαβε από τον Κτίστη ελεύθερη ζωή, λόγω του ότι δημιουργήθηκε κατά την εικόνα του Θεού, αντιλαμβάνεται μεν το αγαθό, το γνωρίζει και το εκτιμά, έχει όμως και την δυνατότητα να το απαρνηθεί, όποτε αυτή θελήσει.




(Παράφραση-Προσαρμογή από: Μ.Βασιλείου, Ότι ουκ έστιν αίτιος των κακών ο Θεός, ΕΠΕ, τόμος 7)

7 Ιανουαρίου 2013

So you say (entirely) free market doesn't work?


Θέλεις να καπνίζεις χόρτο; Θα δέχεσαι και τις συνέπειες

Και η Οκλαχόμα πέρασε τον νόμο που απαιτεί εξέταση ούρων για πιθανή χρήση ουσιών σε όσους κάνουν αίτηση για συμμετοχή στα προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας της πολιτείας. Πιο συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο 2388 απαιτείται πλέον από την Τομέα Κοινωνικής Πρόνοιας να εξετάζει για χρήση ναρκωτικών όσους ενήλικες αιτούνται συμμετοχή στο πρόγραμμα 'Προσωρινής Βοήθειας σε Άπορες Οικογένειες'. Όποιος βρεθεί θετικός ή αρνηθεί να κάνει το τεστ, δεν θα γίνεται δεκτός από το πρόγραμμα.

Οι αιτούντες που θα βρίσκονται θετικοί για χρήση απαγορευμένων ουσιών και αφού υποβληθούν σε πρόγραμμα απεξάρτησης θα μπορούν να ξανακάνουν αίτηση μετά από 6 μήνες. Οι περιπτώσεις ανηλίκων γονέων ή παιδιών χωρίς κηδεμόνες, θα εξαιρούνται από την εξέταση. Ο νόμος προβλέπει επίσης τα επιδόματα να μπορούν να δίνονται και σε κάποιον εναλλακτικό δικαιούχο, εφ' όσον στον γονέα έχει αρνηθεί το δικαίωμα λόγω χρήσης ουσιών.

"Το ν/σ 2388 πρόκειται να εξασφαλίσει ότι τα λεφτά των επιδομάτων πρόνοιας δεν θα πηγαίνουν σε ναρκωτικά", λέει η κυβερνήτης Fallin (R). "Δεν θα πρέπει να ζητείται από τους σκληρά εργαζόμενους φορολογούμενους να πληρώνουν για ναρκωτικά, και αυτό το νομοσχέδιο πρόκειται να το εξασφαλίσει".

Ο νόμος τέθηκε σε εφαρμογή από τον Οκτώβριο του 2012. Παρόμοιους νόμους έχουν ψηφίσει οι πολιτείες της Γεωργίας και της Φλόριδας.

5 Ιανουαρίου 2013

Επικίνδυνες οι 'οικολογικές' λάμπες;



Κάθε φορά που ανάβετε τα φώτα, μπορεί και να βάζετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο, σύμφωνα με ανησυχητική νέα έρευνα.

Οι λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας (CFL) είναι φιλικές στο περιβάλλον και μπορεί να σας γλυτώσουν αρκετά λεφτά, αλλά ειδικοί υποστηρίζουν ότι μπορεί να έχουν και μία σκοτεινή πλευρά επίσης.

"Όταν κάτι είναι στο σπίτι σου, δεν βλέπεις κανέναν κίνδυνο, δεν θα πήγαινες όμως τόσο κοντά σε μηχάνημα με ακτίνες Χ σε ένα ιατρείο", εξηγεί η Miriam Rafailovich, καθηγήτρια Επιστήμης Υλικών στο Πανεπιστήμιο Stony Brook της Νέας Υόρκης.

Οι οικονομικοί, συμπαγείς λαμπτήρες φθορισμού (CFL) εκλύουν υψηλά επίπεδα υπεριώδους ακτινοβολίας, σύμφωνα με νέα έρευνα. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Stony Brook βρήκαν ότι οι λαμπτήρες εκπέμπουν ακτίνες τόσο ισχυρές που μπορούν στην πραγματικότητα να κάψουν το δέρμα και τα δερματικά κύτταρα.

"Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ουσιαστικά μπορούν να ξεκινήσουν μια διαδικασία θανάτου των κυττάρων", λέει η Marcia Simon, καθηγήτρια Δερματολογίας.

Η έκθεση στις λάμπες μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη γήρανση και καρκίνο του δέρματος, σύμφωνα με τους γιατρούς.

"Μπορεί επίσης να προκαλέσει καρκίνο του δέρματος στην πιο θανατηφόρα μορφή του, το μελάνωμα, λέει η Δρ. Rebecca Tung.

Σε κάθε λαμπτήρα που οι ερευνητές εξέτασαν βρήκαν ότι το προστατευτικό κάλυμμα γύρω από τη λάμπα, που δημιουργεί 'φωσφορισμό', είχε σπάσει, επιτρέποντας στις επικίνδυνες υπεριώδεις ακτινοβολίες να διαφύγουν.

Ιδιοκτήτες κατοικιών εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για τον αντίκτυπο που θα μπορούσαν να έχουν οι λάμπες στα παιδιά.

"Αυτό είναι εξαιρετικά δυσάρεστο καθώς τα παιδιά εκτίθενται σε τόσο πολλά και διαφορετικά πράγματα σε όλο και μικρότερη ηλικία", είπε η Vicky Cobb.

Καθώς η κυβέρνηση των ΗΠΑ (και η ΕΕ) προωθούν με νομοθετικές ρυθμίσεις την απόσυρση των παλαιών λαμπτήρων πυρακτώσεως χάριν των αποτελεσματικότερων ενεργειακά λαμπτήρων, όπως οι συμπαγείς φθορισμού, οι CFL κατέχουν εξέχουσα θέση ανάμεσα στις επιλογές.

"Τώρα που έμαθα ότι υπάρχει κίνδυνος για την υγεία, πραγματικά δεν πιστεύω ότι είναι καθόλου δίκαιο να μην πωλούνται και οι άλλοι τύποι λαμπτήρων" λέει ο Cobb.

Η βιομηχανία των συμπυκνωμένων λαμπτήρων φθορισμού υποστηρίζει πως οι λαμπτήρες είναι ασφαλείς, παραδέχεται όμως ότι εκπέμπουν υπεριώδη ακτινοβολία. Η ένωση αυτών των εταιρειών (nema.org)  εξέδωσε ανακοίνωση όπου λέει πως " τα επίπεδα της υπεριώδους ακτινοβολίας είναι χαμηλά και σε ανεκτά επίπεδα", και πως οι λαμπτήρες είναι ασφαλείς υπό φυσιολογική χρήση.

Οι ερευνητές του Stony Brook πάντως συμβουλεύουν τους καταναλωτές να επιδεικνύουν προσοχή και να απέχουν πάντα τουλάχιστον 60 εκατοστά, όταν τις τοποθετούν πάνω σε ένα φωτιστικό.

Οι CFL περιέχουν επίσης μικρές ποσότητες ψευδαργύρου, τοξικό στοιχείο, που συνδέεται με νευρικές βλάβες, γενετικές ανωμαλίες και άλλους κινδύνους. Έτσι παρόλο την μεγαλύτερη αποδοτικότητά τους σε σχέση με τους λαμπτήρες πυρακτώσεως, ίσως να μην είναι τελικά και η καλύτερη λύση για τον άνθρωπο και το περιβάλλον, κάνοντας τους λαμπτήρες LED μια μάλλον καλύτερη μακροπρόθεσμη επιλογή για τους καταναλωτές.




.miami.cbslocal.com
.livescience.com

Ζήτω η ενότητα των λαών!

God Bless the Free Market!


Αυτό που στον σοσιαλισμό θα απαιτούσε πομπώδεις και βαρετές τελετές ωρών με πλήθη 'εθελοντών', το κατάφερε πολύ πιο εύκολα και απλά ένας καλλιτέχνης από την (καπιταλιστική) Δημοκρατία της Κορέας μέσω του (καπιταλιστικού) YouTube.

Φυσικά δεν κρίνουμε εδώ την καλλιτεχνική ποιότητα, άλλωστε δεν σε αναγκάζει κανείς να το ακούσεις ούτε το παίζει ο μοναδικός κρατικός ραδιοσταθμός ούτε το μαθαίνουν υποχρεωτικά στα σχολεία!
#Gangnam_Style_billion_views


Μια βόλτα στο κέντρο



Περπατούσα σήμερα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Είχε κόσμο. Δεν θέλω να φανταστώ πώς* θα ήταν αν είχαμε κάνει καμμιά μαλ%$&^ στις 17 Ιουνίου.. Μακάρι να ναι πάντα γεμάτοι οι δρόμοι έτσι με κόσμο και όχι να κλείνουν κάθε λίγο για πορεία για ψύλλου πήδημα, όπως μάς έχει συνηθίσει αυτή η πόλη..


ΥΓ1: Πολλοί βαστούσαν τσάντες με ψώνια.
ΥΓ2:Η κατάσταση είναι ακόμα αρκετά δύσκολη δυστυχώς, και ακόμα και η παρούσα κυβέρνηση έχει κάνει αρκετά χαζά, ειδικά στα φορολογικά.


3 Ιανουαρίου 2013

"Το GOP χρειάζεται μια ισχυρή libertarian ένεση"



Ο πρώην υποψήφιος των Ρεπουμπλικανών Jon Huntsman έριξε μια κριτική ματιά στο κόμμα του, τονίζοντας ότι "του λείπει η ψυχή". Σε μία μακροσκελή συνέντευξη στην Daily Telegraph, ο Huntsman αναφέρθηκε σε αυτά που θεωρεί ως λάθος κινήσεις και έδωσε κάποιες γνώμες για την συνέχεια.

Είναι "πρόβλημα" που αυτήν τη στιγμή το κόμμα δεν έχει έναν ηγέτη ή μία "σαφώς καθορισμένη ατζέντα". Τα καλά νέα όμως είπε είναι ότι αυτά "θα έρθουν με τον καιρό" μέσω της "μεταρρυθμιστικής διαδικασίας". Το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα "πρέπει να επιστρέψει το σύστημα στον κόσμο", υποστήριξε ο Huntsman.

Πιο συγκεκριμένα, τόνισε ότι το κόμμα καλά θα έκανε να εγκολπωθεί "μία δυνατή δόση libertarianism". Σε κοινωνικά θέματα συγκεκριμένα, ο Huntsman είπε ότι θα πρέπει να είναι στην διακριτική ευχέρεια των πολιτειών να μπορούν να καθιερώσουν γάμους ατόμων ιδίου φύλου.

Ανακαλώντας στη μνήμη του την κούρσα για το χρίσμα, όπου συμμετείχε, ο Huntsman τόνισε ότι η διαδικασία "δεν ευνοεί μακροπρόθεσμα ανταγωνιστικούς υποψηφίους", που θα ήταν πιο αποτελεσματικοί στις εκλογές έναντι των Δημοκρατικών.

Το κόμμα αυτήν τη στιγμή "είναι σαν μια εταιρεία που της λείπει ο χαρακτήρας, η ψυχή, και θα γεμίσει με τον χρόνο και οι ηγέτες θα πάρουν την θέση που τους αρμόζει" είπε. Δεν μπορεί να γινόμαστε γνωστοί ως το κόμμα που είναι βασισμένο στον φόβο και δεν πιστεύει στην επιστήμη.

Στο τέλος αυτό που πρέπει να γίνει είναι να γίνουμε ένα κόμμα που πιστεύει στις ίσες ευκαιρίες για όλους τους ανθρώπους, στην οικονομική ανταγωνιστικότητα και σε μια ισχυρή δόση libertarianism, υποστήριξε.

Αναφερόμενος στο μέλλον απέφυγε να κατονομάσει ποιον από τους ανερχόμενους αστέρες του κόμματος υποστηρίζει. Τόσο ο Kυβερνήτης Christie, όσο και ο Μ.Rubio και ο Paul Ryan αξίζουν υψηλούς βαθμούς, αλλά όπως τόνισε το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα πρέπει να διέλθει από μίαν ιδιαίτερα απαιτητική διεργασία, με όρους ιδεολογικούς.



http://www.mediaite.com/online/jon-huntsman-gop-is-devoid-of-a-soul-needs-strong-dose-of-libertarianism/
12/31/2012



Δημόσια Δωρεάν Παιδεία



Στο βιβλίο των Αρχαίων της Γ' Λυκείου (θεωρητικής κατεύθυνσης) εκεί όπου περιγράφεται το 'εκπαιδευτικό σύστημα' της αρχαίας Αθήνας, αναφέρεται με μια δόση συγκαλυμμένης στενοχώριας και ή αλαζονείας από την πλευρά τού σήμερα, ότι η παιδεία στην αρχαία Αθήνα ήταν προνόμιο των ολίγων και δεν ήταν αρμοδιότητα του κράτους. Η γενίκευση όμως της δημόσια παρεχόμενης παιδείας είναι πάντα προς την θετική κατεύθυνση; Θα είχε αναπτυχθεί όλη αυτή η πολιτιστική παραγωγή της αρχαίας Ελλάδος με τους σοφιστές, τους ρήτορες, τους φιλοσόφους αν όλα αυτά ήταν υπό την ασφυκτική εποπτεία και έλεγχο ενός κεντρικού μηχανισμού;


Η απάντηση μάς δίνεται από την ιστορία. Το μόνο παράδειγμα δημόσια παρεχόμενης παιδείας στην αρχ. Ελλάδα είναι η Σπάρτη. Μια έντονα στρατιωτικοποιημένη κοινωνία, με τον διαρκή φόβο της εξέγερσης των ειλώτων και του πολέμου, που έβαζε ως προτεραιότητα την ενότητα, όχι την μοναδικότητα και την ανάπτυξη των δημιουργικών δυνάμεων του κάθε ανθρώπου, τις οποίες μπορεί να έβλεπε και ως επικίνδυνες για την σταθερότητα της κοινωνίας. Το μεγάλωμα οπλιτών -εργαλείων της στρατιωτικής της μηχανής, οι οποίοι έπρεπε να έχουν κοινές καταβολές, να ξεχωρίζουν όσο γίνεται λιγότερο μεταξύ τους, ήταν ο στόχος. Προτεραιότητα ήταν η ομάδα -το 'κοινό καλό', όχι το άτομο, ο πολίτης. Αντίθετα, στην Αθήνα, το κλίμα ελευθερίας ευνόησε την προσέλκυση διαφόρων διδασκάλων από διάφορες γωνιές του Ελληνισμού (Ιωνία, Πόντος, Κάτω Ιταλία) και έτσι μέσα σε περιβάλλον ανταγωνισμού και ελευθερίας η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών εκπαίδευσης γινόταν όλο και καλύτερη. Στην Αθήνα τα πράγματα ήταν αλλιώς, η κάθε οικογένεια και το κάθε άτομο ξεχωριστά είχαν ενδιαφέροντα -τόσο πρακτικά, χρησιμοθηρικά, το καλώς επιμελείσθαι του οίκου και της πόλεως ("όπως αν άριστα την αυτού οικίαν διοικοί, και περί της πόλεως, όπως τα της πόλεως δυνατώτατος αν είη πράττειν και λέγειν") όσο και βαθύτερα, αφηρημένα, καθαρώς φιλοσοφικά, όπως το με ποιον τρόπο μπορεί να  βρει -και αν μπορεί- ο άνθρωπος την αλήθεια. Το βλέπουμε αυτό στους πλατωνικούς διαλόγους (Πρωταγόρας), όπου στο άκουσμα της άφιξης ενός νέου σοφιστή ο νεαρός Ιπποκράτης  τρέχει να τον γνωρίσει. Μπορεί τα κίνητρά του να είναι και μια ματαιοδοξία και αγάπη και ενθουσιασμός για την τελευταία 'μόδα', αλλά σίγουρα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν η αφορμή για μια βαθύτερη ενασχόληση με την φιλοσοφία. Ο νέος της Σπάρτης δεν θα είχε πιθανόν την ευκαιρία ούτε να σκεφτεί ότι θα ήθελε να πάει να ακούσει κάπου έναν καινούργιο ρήτορα.

Αυτό όλο οδήγησε στην δημιουργική άνθιση του πνεύματος (και όχι μόνο) στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Ελεύθερη διακίνηση και ανταγωνισμός, μείξη ή σύγκρουση, των ιδεών, φιλοσοφικών και επιστημονικών. Φυσικά ίσως πει κανείς ότι αυτό θα ήταν δύσκολο να προορίζεται για μιαν ευρύτερη ομάδα ανθρώπων και γι αυτό χρειαζόμαστε την γενικευμένη δημόσια εκπαίδευση. Σε έναν βαθμό αυτό ίσως είναι αληθές. Όμως 1ον βρισκόμαστε στην εποχή που η τεχνολογία και η αστικοποίηση βοηθούν στο να είναι προσβάσιμες οι γνώσεις σε πολύ μεγαλύτερα ποσοστά ανθρώπων χωρίς να είναι απαραίτητη μια κεντρική κυβερνητική παρέμβαση (δυσπρόσιτα ορεινά χωριά, απομακρυσμένα νησιά κλπ) και 2ον με την κατάλληλη εξοικονόμηση χρημάτων η ιδιωτική εκπαίδευση (αυτή που θα αποφασίζεται από την οικογένεια -τους γονείς και όχι από τον εκάστοτε υπουργό ή μια ομάδα 'σοφών') θα αποβεί πολύ πιο συμφέρουσα μακροπρόθεσμα, και σε κόστος και σε ανταποδοτικά οφέλη. Και για να προλάβουμε τις συνήθεις ενστάσεις των 'προοδευτικών' (ΟΛΜΕ κλπ) αυτά τα οφέλη δεν θα είναι καν μόνο οικονομικά, αλλά κυρίως θέματα ήθους και ελευθερίας. Θα έχουμε έτσι τις ιδεολογικές συγκρούσεις (πχ πρέπει το σχολείο να δίνει θρησκευτική αγωγή και πώς;) σε ένα πολύ πιο ουσιώδες έδαφος επιχειρημάτων, και όχι στο ποιος θα καταφέρει να ελέγξει την δημόσια παιδεία.


Φυσικά αν το ψάξουμε λίγο παραπάνω η ανασφάλεια να αφήσουμε σημαντικά πράγματα στην οικογένεια κρύβει ίσως και μία περιφρόνηση προς τον λαό, που 'δεν ξέρει', και χρειάζεται διαφώτιση. Προφανώς και τα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα θα πρέπει να πληρούν κάποια βασικές προυποθέσεις, να πιστοποιούνται από οργανισμούς, όπως συμβαίνει παντού άλλωστε πλέον στην ελεύθερη αγορά, η εμμονή όμως στο να γίνεται αυτό αποκλειστικά και μόνο από το κράτος μπορεί να εξηγηθεί με την δύναμη της συνήθειας και τους συμφεροντολογικούς υπολογισμούς μιας κάστας κρατικών υπαλλήλων ή από έναν συγκεκαλυμμένο ολοκληρωτισμό ή έστω συγκεντρωτισμό, του 'όλα πρέπει να περνάνε από το κράτος', από την 'κοινωνία', αλλιώς είναι επικίνδυνα. Μας θυμίζει έτσι την ρήση του περίφημου Αμερικανού προοδευτικού παιδαγωγού John Dewey όπου αναφέρει πως, "παιδιά που ξέρουν πώς να σκέφτονται από μόνα τους χαλούν την αρμονία της συλλογικής κοινωνίας που έρχεται, και όπου όλοι θα είναι αλληλεξαρτώμενοι μεταξύ τους" (διάβαζε: "αποτελούν κίνδυνο"). Λες και η ελεύθερη σκέψη είναι αυτή που δυσκολεύει την επικοινωνία των ανθρώπων!

Μια άλλη ένσταση που μπορεί να ανακύπτει είναι: μα δεν υπάρχουν θαυμάσιοι εκπαιδευτικοί στο δημόσιο σχολείο; Προφανέστατα και υπάρχουν, το θέμα όμως δεν βρίσκεται εκεί, βρίσκεται στο σύστημα που ευνοεί ή δεν ευνοεί την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της ελεύθερης σκέψης. Πόσοι εκπαιδευτικοί σε δημόσια σχολεία δεν έχουν αντιμετωπίσει γκρίνια και μουρμούρα από 'λιγότερο ορεξάτους' συναδέλφους τους όταν με αγνές προθέσεις και ενθουσιασμό πήγαν να εφαρμόσουν πρωτότυπες μεθόδους και να αφιερωθούν στην δουλειά τους; Θα έλεγε κανείς, πως είναι θαύμα που ακόμα και στο δημόσιο σχολείο υπάρχουν τόσοι πολλοί λαμπροί εκπαιδευτικοί. (Ιδιαίτερα τις τελευταίες 2-3 δεκαετίες όπου σε αντίδραση στα κακώς κείμενα του προηγούμενου συστήματος αξιολόγησης καταργήθηκε κάθε έννοια αξιολόγησης, στα πλαίσια ενός δήθεν εκδημοκρατισμού του σχολείου, στην πραγματικότητα όμως μιας αποδιοργάνωσης όπου και ο μαθητής αδικούνταν καθώς αξιολογείτο από έναν δάσκαλο και ένα σχολείο ανεπίδεκτο αξιολογήσεως και ο δάσκαλος αδικούνταν επίσης καθώς δεν είχε πλέον στην διάθεσή του τα μέσα και το κλίμα εκείνο που θα τον βοηθούσε στο έργο του και θα του έδινε την δυνατότητα να εμπνέει κάποιο κύρος στον μαθητή. Έτσι το δημόσιο ελληνικό σχολείο στην συντριπτική του πλειοψηφία παρεξέκλινε του προορισμού του και ο κυριώτερος σκοπός του κατέστη το να βρίσκει δουλειά στους εξωφρενικά υπεράριθμους αποφοίτους των επίσης εξωφρενικά πολλών 'καθηγητικών σχολών' του δημοσίου Πανεπιστημίου).

Μπορεί όλα αυτά τα περί απελευθέρωσης, κουπονιών εκπαίδευσης και school choice να φαίνονται λίγο ουτοπικά στην Ελλάδα του σήμερα, όμως αν θεωρούμε πως η παιδεία είναι δικαίωμα, πρέπει επίσης να θεωρούμε πως η ποιοτική και ελεύθερη παιδεία και όχι η κατήχηση οιουδήποτε συστήματος είναι επίσης δικαίωμα κάθε παιδιού και κάθε ανθρώπου. Αλλιώς το δικαίωμα γίνεται πρόσχημα για την καθοδήγηση και διάπλαση ανθρώπων 'κατάλληλων' για την κοινωνία που θέλουμε, όχι πάντως ελεύθερων.
-ΝΒ, 30/12/2012


2 Ιανουαρίου 2013

Ευτυχισμένο 2013 μΧ !




Δεν σας εξιτάρει αυτή η αίσθηση ότι ανοίγεται μια νέα άγνωστη χρονιά και εξαρτάται (κυρίως) από εμάς πώς θα την διαχειριστούμε; Σ' ευχαριστούμε Κύριε για το δώρο της ελευθερίας, κάνε μας να το χρησιμοποιούμε σωστά για το καλό μας και την δόξα Σου!

27 Δεκεμβρίου 2012

Η απεργία

Όπως έχουμε ήδη δει ο Μαρξισμός (και τα παράγωγά του) φέρει κάποιες εκπληκτικές ομοιότητες με τα χιλιαστικά μεσσιανικά κινήματα (http://seirrax.blogspot.gr/2012/12/blog-post.html). Και φυσικά όπως κάθε χιλιαστικό κίνημα που θα σεβόταν τον εαυτό του, οι κομμουνιστές θεωρούν καθήκον τους να ενημερώσουν άμεσα όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους για την επερχόμενη Καταστροφή και να προτείνουν αυτό που αυτοί θεωρούν ως τον μοναδικό τρόπο 'σωτηρίας'. Οι κομμουνιστές συνήθως βέβαια πάνε ένα βήμα ακόμα πιο πέρα στο να προκαλούν την επιτάχυνση αυτού του Αρμαγεδδώνα, αυτής της κοινωνικής και οικονομικής Κατάρρευσης, ελπίζοντας ότι έτσι θα διευκολυνθεί η επίτευξη του αντικειμενικού τους σκοπού, της ελεύσεως της 'Χιλιετίας', ενός "άλλου κόσμου,διαφορετικού,που είναι εφικτός". Αξίζει να σημειώσουμε εδώ πως όπως και με τους κανονικούς χιλιαστές τα κίνητρα δεν είναι απαραίτητα ιδιοτελή ('πληρώνονται από την οργάνωση,το κόμμα' κλπ), υπάρχουν άνθρωποι που όντως πιστεύουν ολόκαρδα ότι πρέπει να κάνουν αυτό που κάνουν, τον αγώνα τους, το θεωρούν, στην κάθε περίπτωση με τον τρόπο τους, ως καθήκον τους. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι απαλύνει καθόλου το κακό που πιθανόν να προκαλέσουν, καθώς ως γνωστόν "ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις".


Τα μαρξιστογενή κόμματα
συνήθως στρατολογούν
κόσμο μέσω 'ευγενικών' σκοπών
και ιδεωδών
ενώ εμφανίζονται πάντα ως
οι προστάτες
των 'λαικών συμφερόντων'
που διαρκώς απειλούνται
από τους εκάστοτε 'κακούς'
(εταιρείες, ξένους, Εκκλησία κλπ)
Ένα από τα βασικά μέσα προς την επίτευξη αυτού του σκοπού είναι και η απεργία. Ο κομμουνισμός και οι οργανώσεις που λειτουργούν ως 'βιτρίνα' (front organizations) και ως προστάδια για την ένταξη στο στενό πυρήνα, στο Κόμμα ('πολιτιστικά' σωματεία,'ενώσεις γυναικών',συνδικάτα,εργατικά κέντρα κλπ) προπαγανδίζουν κάθε φορά διάφορες κινητοποιήσεις με διάφορα αιτήματα, οικονομικά και 'θεσμικά'. Φυσικό είναι η προσπάθεια να προσανατολίζεται προς το να είναι αυτά τα αιτήματα όλο και πιο πλατειά (και ασαφή πολλές φορές) ή να έχουν αφορμή από την επικαιρότητα, ώστε να προσελκύσουν όλο και περισσότερο κόσμο, ο οποίος θα ήταν απρόθυμος αλλιώς να δεχτεί να ακούσει, πολύ δε περισσότερο να κάνει πράξη τα μαρξιστικά κηρύγματα περί της ανάγκης σύμπηξης 'λαικών μετώπων' και προετοιμασίας της προλεταριακής επανάστασης.

Στους απ΄έξω (αμύητους,outsiders) η απεργία φαίνεται ότι γίνεται για κάποιον συγκεκριμένο, 'δίκαιο' συνήθως, λογικοφανή λόγο. Πολλές φορές μπορεί να είναι όντως δίκαιος ή να έχει έστω κάποια ψήγματα αληθείας ο λόγος, αρκούν αυτά ώστε με το κατάλληλο μαγείρεμα να αποτελέσουν την μαγιά για την υποκίνηση απεργίας. Αυτό βέβαια είναι για τους αμύητους, για όσους δεν ξέρουν πολλά και βρίσκονται στον προθάλαμο της μαρξιστικής θρησκείας ή στέκονται ακόμα απ' έξω, και κοιτούν με απορία και κρυφό θαυμασμό. Ο πραγματικός κομμουνιστής γνωρίζει ότι η απεργία έχει ένα άλλο νόημα, πολύ πιο βαθύ, πολύ πιο σπουδαίο, σχεδόν μυστικιστικό, θέλει να σταματήσει όσο γίνεται περισσότερο την παραγωγή, να 'σταματήσει τον κόσμο', καθώς μόνο έτσι θα μπορέσουν να υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες για την επανάσταση και την αλλαγή. Τα 'αιτήματα' είναι απλά οι προφάσεις, για τους πολλούς, που δεν μπορούν να πιάσουν τις πιο αφηρημένες ιδέες, που δεν έχουν εμβαθύνει στην θρησκεία, για να τους κρατάνε σε εγρήγορση, καθώς είναι απαραίτητοι. Και φυσικά αυτό φαίνεται και πολιτικά, σε μια πιο 'πεζή' ερμηνεία: πρέπει ο κόσμος,η μεσαία τάξη, οι "μικροαστοί", που είναι το κύριο δημιούργημα μιας ανοιχτής καπιταλιστικής κοινωνίας, να εξαθλιωθεί για να ψηφίσει/στηρίξει κάποιο κομμουνιστικό ή ακροαριστερό κόμμα. Ξέρουν πολύ καλά οι ινστρούκτορες του κόμματος και των συνδικαλιστικών οργανώσεων πως κανείς δεν θα έκανε μια επανάσταση ρισκάροντας όλη τη ζωή και καλοπέρασή του (όση τέλος πάντων έχει) του ίδιου κ της οικογένειάς του απλά και μόνο για να πάρει πχ την BMW του 'πλούσιου' γείτονα ή να μένει σε σπίτι με θερμαινόμενη κλειστή πισίνα. "Οι σκλάβοι δεν έχουν να χάσουν τίποτα εκτός από τις αλυσίδες τους". Και ο κομμουνισμός θέλει τους ανθρώπους σκλάβους, τους θέλει σκλάβους, για να μπορεί μετά να τους "βοηθήσει" και να τους προσφέρει την "ελευθερία" του.

Κάθε φορά λοιπόν που θα βλέπουμε για απεργίες,διαδηλώσεις και τα συνακόλουθά τους: απολύσεις, κλείσιμο εργοστασίων, χάσιμο μαθημάτων στα σχολεία, βίαια επεισόδια στους δρόμους κλπ ας μη ξεχνάμε πως όλα αυτά δεν είναι "παράπλευρες απώλειες" αλλά σημαίνουν πως ο βαθύτερος σκοπός της απεργίας έχει εκπληρωθεί: να έχει προκληθεί λιγότερο ή περισσότερο η αναταραχή, την οποίαν όπως έλεγε και ο μεγάλος Τιμονιέρης (aka μεγάλος δικτάτορας) Μάο "δεν πρέπει να φοβόμαστε"...


Υ.Γ1.:Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο που μπορεί να έρθει προς επίρρωσιν όσων ισχυρίζομαι είναι το περίφημο anti-concept του 'απεργοσπάστη'. Οι κομμουνιστές θεωρούν την απεργία όχι ως δικαίωμα, ως μέσον πίεσης κάποιου προς τον εργοδότη του, πριν φθάσει στην δικαιοσύνη, αλλά ως ταξική υποχρέωση. Οι απεργοσπάστες αντιμετωπίζονται ως ταξικοί προδότες και αντιμετωπίζονται αναλόγως.



Υ.Γ2.:Στην Σοβιετική ¨Ενωση ήταν απαγορευμένες οι απεργίες, καθώς "δεν υπήρχε λόγος να απεργήσεις εναντίον της εργατικής εξουσίας". Τώρα αν οι εργάτες είχαν παράπονα και αδικούντο αυτό είναι άλλο θέμα. Αυτό όλο άλλωστε οδήγησε (μαζί με την ιμπεριαλιστική πολιτική της Σοβ.Ένωσης) και στην διάσπαση του κομμουνιστικού κινήματος, με την δημιουργία από εκεί του αντι-σοβιετικού ρεύματος της Νέας Αριστεράς και του ευρωκομμουνισμού, από όπου και προέρχονται τα σημερινά κόμματα της Δημοκρατικής Αριστεράς και του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ το ΚΚΕ είναι όσοι έμειναν πιστοί στον σοβιετικό τύπο κομμουνισμού.

-Ν.Β., Δεκέμβριος 2012

23 Δεκεμβρίου 2012

Ο Ιησούς ως ο Μεσσίας (Χριστός)

Η Γενεαλογία του Μεσσία

Το 1982 το Reader's Digest αποφάσισε να απλουστεύσει την Αγία Γραφή. Μεταφραστές, ερμηνευτές και πολλοί άλλοι διαθέτουν εδώ και χρόνια στο κοινό όλο και περισσότερες σύγχρονες εκδόσεις της Βίβλου στα αγγλικά για να ακολουθούν τις εξελίξεις στην αγγλική γλώσσα (πιο φτωχό λεξιλόγιο, έκφραση κλπ). Το Reader's Digest πήγε ένα βήμα παραπέρα, συντομεύοντας την Αγία Γραφή --κόβοντας ό,τι θεώρησε δευτερεύον-- και προσφέροντας μία κουτσουρεμένη έκδοση με τον τίτλο The Reader's Digest Bible.


Μέσα στις περικοπές που θεωρήθηκαν μη απαραίτητες ήταν και οι γενεαλογικοί κατάλογοι. Παρόλο που ακόμα και η συχνότητα με την οποίαν εμφανίζονται στην Γραφή είναι τεκμήριο της σπουδαιότητάς τους. Οι γενεαλογίες κατοχύρωναν το αν κάποιος ήταν Ιουδαίος, την φυλετική του ταυτότητα, το δικαίωμα πρόσβασής τους στις τάξεις του κλήρου και τα πιθανά δικαιώματά του στο βασιλικό αξίωμα.

Από όλες τις γενεαλογίες της Παλαιάς Διαθήκης, δύο παρατηρήσεις γίνονται εύκολα. Με πολύ σπάνιες εξαιρέσεις εκτός σπανίων εξαιρέσεων, μόνο η ανδρική γενεαλογική γραμμή ανιχνεύεται και μόνο ανδρικά ονόματα αναφέρονται. Η διαδοχή καταγωγής από την πλευρά των γυναικών δεν γράφεται και τα ονόματά τους αναφέρονται μόνο περιστασιακά. Από την στιγμή που στην Βίβλο ήταν ο πατέρας που καθόριζε την εθνική και φυλετική ταυτότητα, μόνο η δική του γενεαλογική γραμμή είχε λόγο να αναφέρεται.

Επιπροσθέτως, μόνο μία γραμμή ανιχνεύεται από την αρχή έως το τέλος της βιβλικής ιστορίας, η γραμμή του βασιλέως Δαυίδ. Οι Γραφές αναφέρουν όλα τα ονόματα πριν τον Δαυίδ (από Αδάμ έως Δαυίδ) και όλα μετά από αυτόν (από Δαυίδ έως Ζοροβάβελ). Από την στιγμή που ο Μεσσίας επρόκειτο να προέλθει από τον οίκο του Δαυίδ, αυτή η συνέχεια μπορεί να χαρακτηριστεί και ως η 'μεσσιανική γραμμή'. Στην πραγματικότητα, οι γενεαλογίες περιορίζουν ακόμα περισσότερο την ανθρώπινη καταγωγή του Μεσσία. Ως σπέρμα της γυναικός, ο Μεσσίας έπρεπε να προέρχεται από το ανθρώπινο γένος. Ως σπέρμα Αβραάμ, ο Μεσσίας έπρεπε να προέρχεται από το ισραηλιτικό έθνος. Ως σπέρμα του Ιούδα, έπρεπε να είναι εκ της φυλής του Ιούδα. Ως σπέρμα του Δαυίδ έπρεπε να είναι εξ οίκου και πατριάς Δαυίδ.



Η Παλαιά Διαθήκη (Εβραική Βίβλος) ως το Υπόβαθρο της Καινής Διαθήκης

Η συνήθεια των γεναλογιών της Εβραικής Βίβλου ακολουθείται και στην Καινή Διαθήκη όπου ανευρίσκονται δύο γενεαλογίες: στο κατά Ματθαίον 1,1-17 και στο κατά Λουκάν 3,23-38. Από τα τέσσερα ευαγγέλια μόνο αυτά τα δύο συγκεκριμένα ασχολούνται με την γέννηση και την παιδική ηλικία του Ιησού. Τόσο ο Μάρκος όσο και ο Ιωάννης ξεκινούν την διήγησή τους με τον Ιησού ως ενήλικα, είναι λοιπόν πολύ φυσικό ότι μόνο ο Ματθαίος και ο Λουκάς θα είχαν γενεαλογία. Ενώ και οι δύο παραδίδουν λογαριασμό της γεννήσεως και της πρώιμης ζωής του Ιησού, καθένας από τους δύο αφηγείται την ιστορία από μία διαφορετική οπτική.

Στον Ματθαίο, ο Ιωσήφ έχει ενεργό ρόλο, ενώ η Παρθένος Μαρία παθητικό. Ο Ματθαίος αναφέρει για αγγέλους που εμφανίζονται στον Ιωσήφ, αλλά δεν υπάρχει καμμία καταγραφή για αγγέλους να εμφανίζονται στην Μαριάμ. Ο Ματθαίος καταγράφει τις σκέψεις του Ιωσήφ, ενώ την ίδια στιγμή δεν αναφέρει τίποτα για τις σκέψεις της Μαριάμ. Από την άλλη, το Ευαγγέλιο του Λουκά αφηγείται την ίδια ιστορία περισσότερο από την οπτική της Παρθένου. Από τα συμφραζόμενα του καθενός Ευαγγελίου, γίνεται φανερό ότι η γενεαλογία του Ματθαίου είναι αυτή του Ιωσήφ ενώ του Λουκά είναι της Παρθένου Μαρίας.

Το ερώτημα που ανακύπτει είναι: Γιατί χρειαζόμαστε δύο γενεαλογίες αφ' ης στιγμής μάλιστα ο Ιησούς δεν υπήρξε πραγματικά γιος του Ιωσήφ; Μία κοινή απάντηση είναι η εξής: Το Ευαγγέλιο του Ματθαίου δίνει την βασιλική γραμμή, ενώ το Ευαγγέλιο του Λουκά δίνει την πραγματική γραμμή. Από αυτήν την σύλληψη ανακύπτει και μία άλλη θεωρία. Αφού φαίνεται ο Ιωσήφ να ήταν ο νόμιμος διάδοχος του θρόνου του Δαυίδ, και ο Ιησούς ήταν υιοθετημένος γιος του Ιωσήφ, ο Ιησούς θα μπορούσε να διεκδικήσει δικαιώματα στον θρόνο του Δαυίδ. Από την άλλη, ο Λουκάς μας δίνει την πραγματική γραμμή, δείχνοντας ότι ο Ιησούς ήταν στ' αλήθεια απόγονος του Δαυίδ. Διά της Μαριάμ, ανήκε στον οίκο του Δαυίδ, αλλά μπορούσε να διεκδικήσει τον θρόνο του Δαυίδ διά του Ιωσήφ, του νόμιμου διαδόχου. Στην πραγματικότητα όμως ισχύει το εντελώς αντίθετο.




Βασιλεία

Για να κατανοήσουμε αυτές τις δύο γενεαλογίες, σημαντικό είναι να καταλάβουμε τις δύο απαραίτητες προυποθέσεις για την ανάρρηση κάποιου στο βασιλικό αξίωμα στην Παλαιά Διαθήκη. Αυτές οι προυποθέσεις εξελίχθηκαν μετά την διαίρεση του βασιλείου μετά τον θάνατο του Σολομώντος...

Η μία ήταν υπό εφαρμογή στο Βασίλειο του Ιούδα, με πρωτεύουσα την Ιερουσαλήμ, ενώ η άλλη εφαρμοζόταν στο βόρειο βασίλειο (Βασίλειο του Ισραήλ), με πρωτεύουσα την Σαμάρεια. Η αναγκαία προυπόθεση για τον θρόνο του Ιούδα ήταν η δαυιδική καταγωγή. Κανείς δεν επετρέπετο να καθήσει στον θρόνο του Δαυίδ παρά μόνον άμα ήταν μέλος του οίκου του Δαυίδ. Έτσι κάθε φορά που διοργανώνετο μία συνωμοσία για να παραμεριστεί ο οίκος του Δαυίδ (Ησαίας 7,5-6), ο Θεός προειδοποιούσε πως οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια (συνωμοσίας) ήταν καταδικασμένη από πριν σε αποτυχία (Ησαίας 8,9-15).

Η προυπόθεση για τον θρόνο του Ισραήλ ήταν κάποιος προφητικός χρησμός ή ενθρόνιση μέσω θείας αποκαλύψεως. Οποιοσδήποτε επιχείρησε να κυβερνήσει τον θρόνο της Σαμαρείας χωρίς προφητική αποδοχή δολοφονήθηκε. (Α' Βασ. 11,26-39 15,28-30 16,1-4,11-15 21,21-29 κλπ).

Με το υπόβαθρο αυτών των δύο βιβλικών προυποθέσεων για το βασιλικό αξίωμα και με όσα σημειώνονται στις δύο γενεαλογίες της Καινής Διαθήκης, το ζήτημα των δικαιωμάτων του Ιησού στον θρόνο του βασιλέως Δαυίδ μπορεί να επιλυθεί.




Η Γενεαλογία του κατά Ματθαίον

Στην δική του γενεαλογία, ο Ματθαίος σπάει την εβραική παράδοση και συνήθεια. Μνημονεύει τα ονόματα τεσσάρων γυναικών:της Θάμαρ, της Ραάβ, της Ρουθ και της Βηθσαβεέ (στην οποίαν αναφέρεται το "εκ τής" στον στίχο 6). Ήταν αντίθετο στην ιουδαική πρακτική να αναφέρουν γυναίκες σε μία γενεαλογία. Το Ταλμούδ αναφέρει: "Η οικογένεια της μητέρας δεν μπορεί να καλείται οικογένεια." Ακόμα και αυτές οι λίγες γυναίκες που μνημονεύει ο Λουκάς δεν ήταν και οι πιο εξέχουσες στην γενεαλογία του Ιησού. Θα μπορούσε να είχε μνημονεύσει πχ την Σάρα, όμως δεν το έκανε. Παρόλαυτα, ο Ματθαίος έχει λόγο που αναφέρει ονομαστικά αυτές τις τέσσερις γυναίκες και καμμία άλλη.

Πρώτον, ήσαν όλες εθνικές. Αυτό είναι προφανές με την Θάμαρ, την Ραάβ και την Ρουθ. Ήταν πιθανώς αλήθεια και για την Βηθσαβεέ, από την στιγμή που ο πρώτος σύζυγός της, ο Ουρίας, ήταν 'Χετταίος'. Εδώ ο Ματθαίος υπονοεί κάτι που θα κάνει αργότερα σαφέστερο: πως ενώ ο κύριος σκοπός της ελεύσεως του Ιησού ήταν να σώσει τα απολολώτα πρόβατα του οίκου Ισραήλ, οι Εθνικοί (τα Έθνη-οι μη Ισραηλίτες) θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από τον ερχομό Του. Δεύτερον, τρεις από αυτές τις γυναίκες είχαν διαπράξει σεξουαλικά αμαρτήματα. Η Βηθσαβεέ μοιχεία, η Ραάβ ήταν πόρνη και η Θάμαρ ήταν ένοχη αιμομιξίας. Και πάλι, ο Ματθαίος απλά υπονοεί κάτι που θα διασαφήσει αργότερα: πως ο σκοπός του ερχομού του Μεσσία ήταν να σώσει τους αμαρτωλούς. Την ίδια στιγμή που όλο αυτό ταιριάζει με τον τύπο των γενεαλογιών της Παλαιάς Διαθήκης, δεν είναι αυτή η κύρια πρόθεση του Ματθαίου.

Η γενεαλογία του Ματθαίου διαφοροποιείται επίσης με αυτήν την παράδοση στο γεγονός ότι παραλείπει κάποια ονόματα. Ανιχνεύει την γραμμή του Ιωσήφ, του πατριού ουσιαστικά του Ιησού, ανατρέχοντας στην ιστορία και πηγαίνοντας προς την εποχή του. Αρχίζει την γενεαλογία με τον Αβραάμ  (στίχος 2) και συνεχίζει με τον Δαυίδ (στίχος 6). Από τους πολλούς υιούς του Δαυίδ επιλέγεται ο Σολομών, και η γραμμή από εκεί πηγαίνει στον βασιλέα Ιεχονία (στίχος 11), έναν από τους τελευταίους βασιλείς πριν από την Βαβυλώνια Αιχμαλωσία. Από τον Ιεχονία (στίχος 12), η γραμμή πηγαίνει στον Ιωσήφ (στίχος 16). Ο Ιωσήφ ήταν άμεσος απόγονος του Δαυίδ από τον Σολομώντα, αλλά επίσης και από τον Ιεχονία. Η σύνδεση με τον Ιεχονία είναι σημαντική στην γενεαλογία του Ματθαίου εξ αιτίας της ειδικής κατάρας που αναφέρεται στον Ιεχονία στον Ιερεμία 22,24-30: 

Ορκίζομμαι λέγει ο "Ορκίζομαι λέγει ο Κύριος ότι και εάν ακόμη ο Ιεχονίας, ο υιός του Ιωακείμ, γίνη βασιλεύς του Ιούδα, εγώ σε, που ήσο ως πολύτιμον δακτυλίδιον στο δεξί μου χέρι, θα σε αποσπάσω από εκεί.Θα σε παραδώσω σε χέρια ανθρώπων, οι οποίοι ζητούν την ζωή σου, και εις εκείνους τους οποίους συ φοβείσαι,εις τα χέρια δηλαδή των Χαλδαίων.Θα απορρίψω σε και την μητέρα σου, η οποία σε εγέννησε, εις χώραν, όπου δεν έχεις γεννηθή και εκεί θα αποθάνετε. Δεν θα επιστρέψουν εις την χώραν, εις την οποίαν με όλην των την ψυχήν εύχονται να επανέλθουν. Πράγματι, ο Ιεχονίας κατεφρονήθη και κατηξευτελίσθη ωσάν σκεύος, του οποίου δεν έχουν πλέον καμμίαν ανάγκην. Διότι αυτός ερρίφθη και εξεβλήθη εις χώραν, την οποίαν προηγουμένως δεν εγνώριζε. Γη, ολόκληρος η γη, άκουε τον λόγον του Κυρίου. Γράψε ότι ο άνθρωπος αυτός είναι απεκηρυγμένος από τον Θεόν, δεν θα γεννηθή πλέον από αυτόν και δεν θα ανπτυχθεί ανήρ, διά να καθίση επάνω στον θρόνον του Δαυίδ,βασιλεύς στο βασίλειον του Ιούδα".


Κανένας απόγονος του Ιεχονία δεν θα είχε δικαιώματα στον θρόνο του Δαυίδ. Μέχρι τον Ιερεμία, η πρώτη προυπόθεση για την μεσσιανική καταγωγή ήταν να ανήκει κανείς στον οίκο του Δαυίδ. Με τον Ιερεμία, αυτό περιορίζεται ακόμα πιο πολύ. Πλέον κάποιος έπρεπε να είναι όχι μόνο από τον οίκο του Δαυίδ αλλά και να μην έχει σχέση με την γραμμή του Ιεχονία.

Σύμφωνα με την γενεαλογία του Ματθαίου, ο Ιησούς είχε στις φλέβες του το αίμα του Ιεχονία. Έτσι δεν πληρούσε τις προυποθέσεις να καθήσει στον θρόνο του Δαυίδ. Δεν ήταν ο διάδοχος. Αυτό επίσης σήμαινε πωρούσε να καθήσει στον θρόνο του Δαυίδ. Ούτε θα μπορούσε να διεκδικήσει τον δαυιδικό θρός ο πραγματικός γιος του Ιωσήφ δεν θα μπονο λόγω της υιοθεσίας του από τον Ιωσήφ, καθώς ο Ιωσήφ δεν ήταν ο διάδοχος.

Ο σκοπός λοιπόν της γενεαλογίας του Ματθαίου είναι να μας δείξει γιατί ο Ιησούς δεν θα μπορούσε να είναι βασιλιάς εάν ήταν όντως υιός του Ιωσήφ. Ο πραγματικός σκοπός δεν ήταν να μας δείξει την βασιλική γενεαλογική γραμμή. Γι' αυτό ο Ματθαίος ξεκινά το Ευαγγέλιό του με την γενεαλογία, παρουσιάζει το πρόβλημα με τον Ιεχονία, και μετά προχωρά με την εξιστόρηση της εκ παρθένου γεννήσεως, η οποία στην οπτική του Ματθαίου δίνει την λύση στο πρόβλημα του Ιεχονία. Εν περιλήψει, ο Ματθαίος φθάνει στο λόγικό συμπέρασμα πως εάν ο Ιησούς ήταν όντως υιός του Ιωσήφ, δεν θα μπορούσε να διεκδικήσει τον θρόνο Δαυίδ εξ αιτίας της κατάρας του Ιεχονία. Ο Ιησούς όμως δεν ήταν γιος του Ιωσήφ καθώς γεννήθηκε από την παρθένο Μαριάμ (Ματ 1,18-25).




Η Γενεαλογία του Λουκά

Αντίθετα με τον Ματθαίο, ο Λουκάς ακολουθεί αυστηρά την ιουδαική διαδικασία και παράδοση στο γεγονός ότι δεν παραλείπει ονόματα (ανδρικά) και δεν αναφέρει καμμία γυναίκα. Παρόλαυτα, αν σύμφωνα με το εβραικό έθιμο κάποιος δεν μπορούσε να αναφέρει το όνομα μιας γυναίκας, αλλά ήθελε να ανατρέξει στην καταγωγή της, πώς θα μπορούσε να το κάνει; Θα μπορούσε να αναφέρει το όνομα του συζύγού της. (Πιθανά προηγούμενα από την Παλαιά Διαθήκη γι' αυτήν την περίπτωση είναι τα Α' Εσδρας 2,61 και Νεεμίας 7,63.) Αυτό μπορεί να εγείρει και ένα δεύτερο ερώτημα: Αν κάποιος μελετούσε μία γενεαλογία, πώς θα ήξερε εάν η γενεαλογία ήταν αυτή του άνδρα ή της γυναικάς, αφ' ης στιγμής και στις δύο περιπτώσεις θα ήταν το όνομα τού συζύγου αυτό που θα χρησιμοποιείτο; Η απάντηση δεν είναι δύσκολη, το πρόβλημα βρίσκεται στην αγγλική γλώσσα.

Στα αγγλικά δεν είναι ορθό γραμματικά να χρησιμοποιήσεις το οριστικό άρθρο (the) πριν από κύριο όνομα (the Matthew,the Luke,the Miriam κλπ): παρόλαυτα αυτό είναι κοινός τόπος στην ελληνική γραμματική. Στο πρωτότυπο ελληνικό κείμενο της γενεαλογίας του Λουκά όλα τα ονόματα που αναφέρονται παίρνουν το οριστικό άρθρο (ο), με μία εξαίρεση: το όνομα του Ιωσήφ (Λουκ 3,23). Κάποιος που διαβάζει το πρωτότυπο μπορεί να καταλάβει ότι με το να λείπει το οριστικό άρθρο (ο) από το όνομα του Ιωσήφ πως αυτή δεν ήταν στ' αλήθεια η γενεαλογία του Ιωσήφ, αλλά της Μαριάμ.

Επιπλέον, παρότι πολλές μεταφράσεις του Λουκ 3,23 γράφουν: "καθώς ήταν ο νομιζόμενος γιος του Ιωσήφ, του υιού του Ηλί...," εξ αιτίας της απουσίας του ελληνικού οριστικού άρθρου πριν το όνομα του Ιωσήφ (υιός Ιωσήφ,του Ηλί), αυτός ο ίδιος στίχος μπορεί να μεταφραστεί ως εξής: "Καθώς ήταν ο γιός (όπως νομιζόταν) του Ιωσήφ του υιού του Ηλί...". Με άλλα λόγια, η τελική επεξηγηματική παρένθεση θα μπορούσε να επεκταθεί ώστε το εδάφιο να λέει ότι παρόλο που ο Ιησούς "νομιζόταν" ή λογιζόταν νομικά ως απόγονος του Ιωσήφ, ήταν στην πραγματικότητα απόγονος του Ηλί. Ο Ηλί ήταν ο πατέρας της Μαριάμ. Η απουσία του ονόματος της Μαριάμ βρίσκεται σε συμφωνία με τις ιουδαικές πρακτικές σχετικά με την γενεαλογία. Το Ιεροσολυμιτικό Ταλμούδ αναγνωρίζει πως αυτή είναι η γενεαλογία της Μαριάμ και όχι του Ιωσήφ και αναφέρεται στην Μαριάμ ως θυγατέρα του Ηλί (Χαγκίγκα 2,4).

Επίσης σε αντίθεση με τον Ματθαίο, ο Λουκάς ξεκινά την γενεαλογία του με την δική του εποχή και πηγαίνει πίσω στην ιστορία μέχρι τον Αδάμ. Αναφέρεται στην οικογένεια του Δαυίδ στους στ.31-32. Παρόλαυτα, ο γιος του Δαυίδ που αναφέρεται σε αυτήν την γενεαλογία δεν είναι ο Σολομών, αλλά ο Νάθαν. Έτσι, όπως ο Ιωσήφ, και η Μαριάμ ήταν μέλος του οίκου Δαυίδ. Αλλά αντίθετα με τον Ιωσήφ, καταγόταν από τον γιο του Δαυίδ Νάθαν, όχι από τον Σολομώντα. Η Μαριάμ ήταν μέλος του οίκου Δαυίδ όχι από την μεριά όμως του Ιεχονία. Καθώς ο Ιησούς ήταν γιος της Μαρίας, καταγόταν επίσης από τον οίκο Δαυίδ, αλλά όχι από την πλευρά του Ιεχονία.

Κατ' αυτόν τον τρόπο ο Ιησούς εξεπλήρωσε τις βιβλικές προυποθέσεις για το βασιλικό αξίωμα. Καθώς στην γενεαλογία του ο Λουκάς δεν περιλαμβάνει την γραμμή του Ιεχονία, ξεκίνησε το ευαγγέλιό του με την εκ παρθένου γέννηση, και μόνο αργότερα, περιγράφοντας την δημόσια δράση του Ιησού, αναφέρεται στην γενεαλογία του.

Παρόλαυτα, ο Ιησούς δεν ήταν το μοναδικό μέλος του οίκου Δαυίδ εκτός της γραμμής του Ιεχονία. Υπήρχαν αρκετοί ακόμα από άλλους απογόνους που μπορούσαν να εγείρουν αξιώσεις για τον θρόνο του Δαυίδ όσο και ο Ιησούς, καθώς δεν είχαν καταγωγή από τον Ιεχονία. Γιατί λοιπόν ο Ιησούς και όχι κάποιος από τους υπόλοιπους; Σε αυτό το σημείο ερχόμαστε στην δεύτερη βιβλική προυπόθεση για το βασιλικό αξίωμα. Από όλους όσοι ήταν μέλη του οίκου Δαυίδ εκτός της γραμμής του Ιεχονία, μόνον ένας δέχθηκε τον θείο διορισμό. Το κατά Λουκάν 1,30-33 γράφει:

"και είπεν ο άγγελος αυτή μη φοβού, Μαριάμ εύρες γαρ χάριν παρά τω Θεώ και ιδού συλλήψη εν γαστρί και τέξη υιόν, και καλέσεις το όνομα αυτοί Ιησούν ούτος έσται μέγας και υιός υψίστου κληθήσεται, και δώσει αυτώ Κύριος ο Θεός τον θρόνον Δαυίδ του πατρός αυτού και βασιλεύσει επί τον οίκον Ιακώβ εις τους αιώνας, και της βασιλείας αυτού ουκ έσται τέλος".


Επί ποίου λοιπόν εδάφους θα μπορούσε ο Ιησούς να διεκδικήσει τον θρόνο του Δαυίδ; Ήταν μέλος του οίκου του Δαυίδ όχι από τον Ιεχονία. Μόνος αυτός έλαβε τον θεικό διορισμό σε αυτόν τον θρόνο: "και δώσει αυτώ Κύριος ο Θεός τον θρόνον Δαυίδ του πατρός αυτού".

Ενώ η γενεαλογία του Ματθαίου έδειξε γιατί ο Ιησούς δεν μπορούσε να είναι βασιλιάς εάν ήταν πραγματικά υιός του Ιωσήφ, η γενεαλογία του Λουκά μάς δείχνει γιατί ο Ιησούς θα μπορούσε να είναι βασιλιάς. Όταν επιστρέψει θα είναι βασιλιάς.

Δύο ακόμη πράγματα θα πρέπει να τονισθούν, εν κατακλείδι. Πρώτον, πολλές ραββινικές ενστάσεις στην μεσσιανικότητα του προσώπου του Ιησού βασίζονται στην γενεαλογία του. Το επιχείρημα προχωρά: "Από την στιγμή που ο Ιησούς δεν ήταν απόγονος του Δαυίδ από τον πατέρα του, δεν θα μπορούσε να είναι Μεσσίας και Βασιλεύς". Αλλά ο Μεσσίας επρόκειτο να είναι διαφορετικός. Από την Γένεση ακόμα (3,15), υπονοείται πως ο Μεσσίας θα προέλθει εκ του "σπέρματος της γυναικός", παρόλο που αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα βιβλικά ειωθότα. Η αναγκαιότητα για αυτήν την εξαίρεση του κανόνα γίνεται εμφανής όταν ο Ησαίας (7,14) προφητεύει ότι ο Μεσσίας θα γεννηθεί εκ παρθένου: "Διά τούτο δώσει Κύριος αυτός υμίν σημείον.Ιδού η Παρθένος εν γαστρί έξει και τέξεται υιόν, και καλέσεις το όνομα αυτόυ Εμμανουήλ (ο Θεός είναι μαζί μας -κυριολεκτικά καθώς ο Μεσσίας Ιησούς είναι ο ίδιος ο Θεός Λόγος). Ενώ όλοι οι υπόλοιποι άνθρωποι χρωστούν την ανθρώπινή τους φύση και στον πατέρα και στην μητέρα τους, ο Μεσσίας θα πρόκειται να λάβει την ιδιότητά του ως ανθρώπου εξ ολοκλήρου από την μητέρα του. Ενώ η ιουδαική εθνικότητα και η φυλετική ταυτότητα καθορίζονταν φυσιολογικά από τον πατέρα, με τον Μεσσία θα ήταν διαφορετικά. Καθώς δεν θα είχε ανθρώπινο πατέρα, η εθνική και φυλετική του ταυτότητα θα οριζόταν τελείως και μόνο από την μητέρα του. Όντως, αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα συνήθη, είναι όμως επίσης και εκ παρθένου γέννηση! Στην περίπτωση του Μεσσία, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά!

Επιπροσθέτως, αυτές οι γενεαλογίες παρουσιάζουν ένα μεγαλειώδες 4πλό πορτραίτο του προσώπου του Μεσσία μέσω τεσσάρων τίτλων. Στον Ματθαίο 1,1 καλείται Υιός Δαυίδ και Υιός Αβραάμ. Στον Λουκά 3,38 Υιός του Αδάμ και Υιός του Θεού. Ως Υιός του Δαυίδ, σημαίνει πως ο Ιησούς είναι βασιλιάς. Ως Υιός του Αβραάμ, ο Ιησούς είναι Ιουδαίος. Ως Υιός του Αδάμ, ο Ιησούς είναι άνθρωπος. Ως Υιός του Θεού, ο Ιησούς είναι Θεός. Αυτό το τετραπλό πορατραίτο του προσώπου του Μεσσία όπως παρουσιάζεται στις γενεαλογίες είναι αυτό του Ιουδαίου Θεανθρώπου Βασιλέως, Θα μπορούσε ο Μεσσίας να είναι τίποτε λιγότερο από όλα αυτά;

-Αrnold G. Fruchtenbaum 10/31/1987




22 Δεκεμβρίου 2012

Ο "αντικαπιταλισμός" των "διανοουμένων"

από το blog nikorestis του φίλου Βαγγέλη Πάλμου

Στο πολύ ενδιαφέρον site του minority opinion, συνάντησα ένα άρθρο του μακαρίτηRobert Nozick σχετικά με τον "αντικαπιταλισμό" που χαρακτηρίζει τους "διανοούμενους".Πριν σχολιάσω το εξαιρετικά ενδιαφέρον περιεχόμενό του,είναι αναγκαίες ορισμένες αποσαφηνίσεις.

Ο όρος "διανοούμενος" συνιστά έναν εξωραϊσμό αμφιβόλου περιεχομένου.Η απόπειρα ορισμού του είναι προβληματική.
Σύμφωνα με τη Wikipedia "ο διανοούμενος είναι ένα πρόσωπο που χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο τη διάνοια σε μια επαγγελματική ή ατομική capacity (δυνατότητα?χωρητικότητα?ικανότητα? Όποια ερμηνεία κι αν επιλέξουμε ο ορισμός είναι τουλάχιστον ασαφής)!
Το McMillan Dictionary προσεγγίζει πιο επιτυχημένα τον όρο:"ένα πρόσωπο που μπορεί να σκέφτεται ευφυώς και να κατανοεί περίπλοκες ιδέες ή θέματα" ή "ένα πρόσωπο με ευρύτητα παιδείας και ενδιαφέροντα σε τομείς όπως η επιστήμη,η τέχνη,η φιλοσοφία κλπ σε προχωρημένο στάδιο".
Ας παραδεχτούμε χάριν οικονομίας τη δυσκολία ικανοποιητικού ορισμού και ας θεωρήσουμε πως η εικόνα που έχουμε για το διανοούμενο περιγράφεται περίπου από τους παραπάνω ορισμούς.

Ας προσπεράσουμε την προειδοποίηση του Ηράκλειτου πως "πολυμαθίη νόον ού διδάσκει" (αποσπ.16) και ας θεωρήσουμε πως κατά κανόνα "ένας διαβασμένος άνθρωπος είναι συνήθως σκεπτόμενος".
Ας αφήσουμε επίσης κατά μέρος την "οντολογική φιλοσοφία" που περιφρονεί το Λόγο στις μεταφυσικές της αναζητήσεις και ας παραδεχτούμε την εργαλειακή χρησιμότητα του Λόγου στην επίλυση των ζητημάτων που θέτει η καθημερινότητα.
Αν υποθέσουμε-που κι αυτό χωράει αρκετή αμφισβήτηση-πως ο ακαδημαϊκός χώρος είναι το κατεξοχήν πεδίο συγχρωτισμού των "διανοούμενων", είναι σαφές,πως η συντριπτική πλειοψηφία των τελευταίων εμφορείται από σοσιαλιστικές αντιλήψεις.Σε κάθε περίπτωση είναι αντικαπιταλιστές.Ακόμη και όσοι ιδεολογικά αυτοπροσδιορίζονται ως "δεξιοί",δηλώνουν ταυτόχρονα "αντικαπιταλιστές" στη μεγάλη τους πλειοψηφία.

Το ζήτημα αποκτά ενδιαφέρον διότι,μεταφερόμενο στο πεδίο της πολιτικής,πριμοδοτεί τη σοσιαλιστική ιδεολογία με κάποιου είδους "πιστοποιητικό ευφυίας" ή "ιδεολογικής ανωτερότητας",από τη στιγμή που "οι περισσότεροι διανοούμενοι δηλώνουν σοσιαλιστές"! Σε επίπεδο συμβολισμών, συνιστά επιχείρημα υπέρ του σοσιαλισμού.

Παλιότερα,ήταν γνωστά τα δημοσκοπικά ευρήματα που έδειχναν την προτίμηση των "αποφοίτων ΑΕΙ" στο ΚΚΕ εσωτερικού ή στον μετέπειτα "ΣΥΝ".Οι πολιτικοί αντίπαλοί τους αποδέχονταν αυτό το γεγονός και τους επιφύλασσαν τον απαξιωτικό χαρακτηρισμό "κουλτουριάρηδες".
Ακόμη πιο παλιά,ήταν παγκοίνως αποδεκτή η ιδεολογική κυριαρχία των αριστερών φοιτητικών παρατάξεων στα Πανεπιστήμια.Ακόμη και τώρα,που η ΔΑΠ πρωτεύει στις εκλογές,τον τόνο στα φοιτητικά αιτήματα εξακολουθούν να δίνουν οι αριστερές παρατάξεις ενώ και οι ΔΑΠίτες συνδικαλιστές έχουν πλήρως υιοθετήσει τη ρητορική και την ατζέντα λειτουργίας των εμπειρότερων αριστερών "φοιτητοπατέρων".
Τί είδους "γοητεία" ασκεί λοιπόν ο σοσιαλισμός στους μορφωμένους?
Προφανώς το ερώτημα επιδέχεται πολλαπλών απαντήσεων.

Ο Nozick επιχειρεί μερικές ενδιαφέρουσες υποθέσεις.
Η πιο σημαντική κατά τη γνώμη μου έχει να κάνει με τη δομή του σχολείου: το ίδιο το εκπαιδευτικό περιβάλλον,ως μηχανισμός κεντρικού σχεδιασμού (central planning) υπό την αυθεντία του δασκάλου (και κατά προέκταση του μοναδικού συγγράμματος) καλλιεργεί στην αντίληψη του "καλού μαθητή" την ιδέα πως ο άνωθεν σχεδιασμός είναι "πνευματικά υπέρτερος" και πως η διανομή των αριστείων πρέπει να ελέγχεται από κάποια ανώτερη αρχή (τώρα το δάσκαλο,αργότερα το κράτος).
Είναι λοιπόν εξαιρετικά δύσκολο αυτός ο μαθητής να αποδεχτεί την "παράλογη" ιδέα της "αοράτου χειρός" και τον "άναρχο τρόπο λειτουργίας της αγοράς" ως αρετές υπερασπίσιμες.
Είναι εξαιρετικά ενοχλητικό να βλέπει τον χθεσινό "μπουμπούνα" της τάξης να εξελίσσεται σε επιτυχημένο επιχειρηματία και να αποκτά υπέρτερο εισόδημα από "το παιδί που έβγαλε Πανεπιστήμιο"!
Είναι "παράλογο" και ενδεχομένως "ανήθικο" για τον "καλό μαθητή",ένας χώρος δίχως "πνευματικότητα",η απρόσωπη αγορά,να επικυριαρχεί (ή έτσι αυτός να νομίζει) ως καθοριστικότερος της μόρφωσης στην καθημερινότητα των ανθρώπων.
Η αδυναμία ερμηνείας της αγοράς και η ταυτόχρονη διαπίστωση της σημασίας της (μετά την αποφοίτηση απ'το Πανεπιστήμιο των οραματισμών),αρχικά σοκάρει και σταδιακά μετατρέπεται σε διανοητικός σνομπισμός του "άξεστου πλήθους" που "δεν καταλαβαίνει" και "χειραγωγείται" από "χυδαία θεάματα και παράγωγα της υποκουλτούρας".

Ο "καλός μαθητής" εμπνέεται από πρότυπα "ιδεατής κοινωνικής οργάνωσης".Το δέλεαρ είναι ισχυρό από την εποχή του Πλάτωνα,ο οποίος οραματίζονταν την κοινωνία των φιλοσόφων-βασιλέων. Το "άξεστο πλήθος" που ομνύει στον "αχαλίνωτο καταναλωτισμό",του προξενεί αποστροφή. Θέλει να το "εκπαιδεύσει",να του υποδείξει άλλες μορφές διασκέδασης και άλλα πρότυπα συμπεριφοράς.Πεπεισμένος για την ανωτερότητα των δικών του προτύπων,εύκολα συναινεί σε μια "άνωθεν επιβεβλημένη επιχείρηση διαφωτισμού των μαζών". Ο καπιταλισμός που "δεν έχει αξίες" παρά μόνο "το κυνήγι του χρήματος",προσλαμβάνεται ως φρικώδης μικρόνοια!

Υπάρχουν κι άλλες πηγές αντι-καπιταλιστικής mentalite: η Χριστιανική ηθική,τα ευαγγελικά αποσπάσματα που καταδικάζουν τους πλούσιους και εξυμνούν την πενία,τα κηρύγματα των ιερέων που περιφρονούν "τον υλικό κόσμο του χρήματος" είναι-στην Ελλάδα-ένας ισχυρός πυλώνας διαμόρφωσης αντιλήψεων.Είναι ενδιαφέρον πως η αντικαπιταλιστική κριτική με όρους χριστιανικής δογματικής δεν αποτελεί αποκλειστικότητα των "αντικαπιταλιστών της δεξιάς" όπως θα ήταν ίσως αναμενόμενο.Υπάρχει και στο σοσιαλιστικό χώρο μια "χριστιανική συνιστώσα" με ιδιαίτερα μαχητική αντικαπιταλιστική στάση.Θυμίζω τους "αναρχοχριστιανούς" της Θεολογικής του ΑΠΘ και τους "χριστιανούς-εκτελεστές της 17Ν".

Η αντικαπιταλιστική προδιάθεση των διανοούμενων έχει και άλλη μια παράμετρο: την εφεκτική τους στάση,την ευμενή ουδετερότητα,τη σιωπή,απέναντι στα πεπραγμένα των σοσιαλιστικών καθεστώτων.Το 1989,συντελέστηκε μια κοσμογονία,η κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού.Οι διανοούμενοι είναι προθυμότεροι να υποστηρίξουν πως απέτυχε μια μορφή εφαρμογής του σοσιαλισμού,αλλά επ'ουδενί ο σοσιαλισμός καθεαυτός! Σήμερα,τα εναπομείναντα σοσιαλιστικά καθεστώτα ανά τον κόσμο είναικαθεστώτα μονοκομματικής δικτατορίας.Κι όμως,οι διανοούμενοι και τα media,επιμένουν να χαρακτηρίζουν τους επικεφαλής τους ως "ηγέτες",αποφεύγοντας επιμελώς τη χρήση του όρου "δικτάτορας". Οι γλωσσικοί όροι,όταν πρόκειται για τα αδιέξοδα του σοσιαλισμού,είναι επιμελώς εξωραϊσμένοι...

Από την άλλη μεριά,θα πρέπει να ορίσουμε τον καπιταλισμό,για να κατανοήσουμε τον αντικαπιταλισμό.
Σύμφωνα με τη Wikipedia  "καπιταλισμός είναι το οικονομικό σύστημα που βασίζεται στην ατομική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής και δημιουργεί αγαθά ή παρέχει υπηρεσίες με σκοπό το κέρδος".
Σύμφωνα με τον ορισμό της Ayn Rand ("Capitalism,the unknown ideal") "ο καπιταλισμός είναι ένα κοινωνικό σύστημα βασισμένο στην αναγνώριση των ατομικών δικαιωμάτων-και του δικαιώματος της ιδιοκτησίας-στο οποίο κάθε ιδιοκτησία είναι ατομική".
Ο πρώτος ορισμός είναι αυστηρά οικονομικός,ο δεύτερος κοινωνικός.Επιπλέον,ο ορισμός της Rand ενέχει ένα είδος "καθαρότητας": στον καπιταλισμό κάθε ιδιοκτησία είναι ατομική,άρα τα κοινωνικά καθεστώτα στα οποία υπάρχει και κρατική ιδιοκτησία (όπως οι μικτού τύπου οικονομίες που πλειοψηφούν σήμερα στη Δύση) δεν είναι καπιταλιστικά με την "καθαρή" έννοια του όρου.
Ασφαλώς υπάρχουν και άλλες ερμηνείες του καπιταλισμού.λιγότερο ή περισσότερο περιεκτικές,αλλά νομίζω πως τα βασικά χαρακτηριστικά του είναι αυτά.Ιδιωτική επιχειρηματικότητα και οικονομικός ανταγωνισμός αφενός, πολιτικός φιλελευθερισμός και κοινοβουλευτική δημοκρατία αφετέρου.
Υπάρχει επίσης το πείραμα της Κίνας,ένα μοντέλο "κρατικού καπιταλισμού" το οποίο προσπαθεί να συνδυάσει την επιχειρηματικότητα με τον πολιτικό έλεγχο και-κατά τη γνώμη μου-δεν τα καταφέρνει: η ζυγαριά γέρνει προς τη δυσάρεστη πλευρά της πολιτικής ανελευθερίας.
Γεγονός πάντως είναι πως οι επικριτές του καπιταλισμού,σπανίως επικεντρώνονται στο οικονομικό του σκέλος.Κατά κανόνα αναγνωρίζουν την αποτελεσματικότητά του στην παραγωγή πλούτου,οπότε η κριτική τους αφορά άλλες πτυχές: ζητήματα διανομής του πλούτου,ζητήματα οικονομικών και πολιτικών ανισοτήτων,οικολογικές ανησυχίες κλπ.

Προφανώς,υπάρχουν πολλές παρεξηγήσεις στη ρίζα των παρερμηνειών του καπιταλισμού,καθώς και σημαντικού βαθμού άγνοια στη βάση της δαιμονοποίησής του.Το ζήτημα δεν εξετάζεται εδώ.
Έχει όμως σημασία-όπως σωστά τονίζει η Ayn Rand- η ανίχνευση του ηθικού του περιεχομένου."Κάθε ιδεολογία" γράφει η Rand ("Capitalism,the unknown ideal")"χρειάζεται ένα ηθικό περιεχόμενο.Δίχως αυτό δεν μπορεί να επιβιώσει.Η ηθική υπεροχή του καπιταλισμού,δεν έγκειται στο ο'τι είναι το αποτελεσματικότερο σύστημα παραγωγής πλούτου.Αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζουν και οι αντίπαλοί του.Η ηθική του υπεροχή συνίσταται στο ο'τι είναι το μοναδικό σύστημα που επιτρέπει την ευόδωση των ατομικών δικαιωμάτων.Η σύλληψη της έννοιας των δικαιωμάτων του ανθρώπου,προϋποθέτει την αντίληψη του ανθρώπου ως νοούντος υποκειμένου που διαθέτει ελεύθερη βούληση και -συνεπώς- το δικαίωμα των επιλογών στη ζωή.Ο καπιταλισμός είναι το μόνο σύστημα που επιτρέπει στον άνθρωπο την ελευθερία των ατομικών επιλογών,δίχως βέβαια να του εγγυάται την επιτυχία". Είναι άλλο πράγμα η επιδίωξη της ευτυχίας ("the pursuit of happiness") που επιτρέπει ο καπιταλισμός και άλλο η ευτυχία ("happiness") που υπόσχεται ο σοσιαλισμός...

Και αναπόφευκτα,η συνεπής προάσπιση των φιλελεύθερων αιτημάτων (πρωτείο του ατόμου, το άτομο τελικός σκοπός δι'εαυτόν, ελευθερία επιλογών, ατομικές πολιτικές ελευθερίες κλπ) οδηγεί στην οικονομική αποδοχή του καπιταλιστικού μοντέλου.
Είναι παράδοξο πράγματι,οι πολίτες των δυτικών φιλελεύθερων δημοκρατιών,να απολαμβάνουν ατομικές ελευθερίες εν μέσω καπιταλιστικών οικονομιών (έστω μικτού τύπου) και ταυτόχρονα να γοητεύονται από τον σοσιαλιστικό εξωτισμό της Κούβας ή να σιωπούν μπροστά στο σοσιαλιστικό μαυσωλείο της Β.Κορέας.
Συνιστά ίσως αυτό,την ισχυρότερη απόδειξη πως αγνοούν τη σημασία του καπιταλισμού στην εμπέδωση της πολιτικής ελευθερίας.

Ακόμη και μεγάλοι διανοητές περιπίπτουν σε αντιφάσεις.Ο Milton Friedman, συνεπής θιασώτης του φιλελεύθερου καπιταλισμού υποστήριξε την άποψη πως η υιοθέτηση ενός μοντέλου ελεύθερης οικονομίας θα οδηγήσει νομοτελειακά στην πολιτική φιλελευθεροποίηση του καθεστώτος που θα το εφαρμόσει (π.χ Κίνα).Και τούτο παρόλο που ο ίδιος ,στο "Free to choose", μιλώντας για τον καπιταλισμό τον θεωρεί "αναγκαίο αλλά όχι ικανό εγγυητή των πολιτικών ελευθεριών" ("necessary but not efficient precondition").Πρόκειται για ιδέα η οποία δεν επιβεβαιώνεται στην πράξη και πως άλλωστε θα μπορούσε?
Η ελευθερία -γράφει σωστά η Ayn Rand- μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της επιλογής, ποτέ όμως του καταναγκασμού.Δεν μπορείς να διατάξεις κάποιον να είναι ελεύθερος.Ένας άνθρωπος μπορεί να επιλέξει την ελευθερία ή όχι,αλλά ποτέ δεν μπορεί να εκβιαστεί να την υιοθετήσει.Καταναγκαστική ελευθερία είναι "condradiction in terms" (οξύμωρον).Το πείραμα της Κίνας,δεν μπορεί να οδηγήσει στην πολιτική ελευθερία ,όσο το καθεστώς παραμένει ανελεύθερο.Αν λάθεψε σ'αυτό ο μεγάλος Friedman, πώς να μπορέσουμε εμείς να διακρίνουμε κάθε στιγμή την, ενίοτε όχι τόσο προφανή, συσχέτιση καπιταλισμού και ελευθερίας?

Η προάσπιση του καπιταλισμού σήμερα,εν μέσω κρίσης,δεν οφείλεται σε άκριτη αποδοχή του ως δήθεν "τέλειου συστήματος".Τέτοιο δεν πρόκειται ποτέ να υπάρξει,αν μιλάμε για κοινωνίες ανθρώπων.Περισσότερο εκφράζει την πεποίθησή μου πως ο καπιταλισμός είναι άδικα κατασυκοφαντημένος.Πρόκειται για το σύστημα που εκτίναξε το επίπεδο διαβίωσης της ανθρωπότητας σε πρωτοφανή,αδιανόητα υψηλά επίπεδα και ταυτόχρονα προώθησε αποφασιστικά τις πολιτικές ελευθερίες.Ο σοσιαλισμός,αντίθετα,οποτεδήποτε και οπουδήποτε κι αν εφαρμόστηκε (ή εφαρμόζεται),οδήγησε σε οικονομικά αδιέξοδα και πολιτικό ολοκληρωτισμό.

Ο "κακός μαθητής" της τάξης με τη σφεντόνα στην κωλότσεπη,σκορπάει το σπαρταριστό του γέλιο στο σύμπαν...

http://mhmadas.blogspot.gr/2012/11/blog-post_24.html