21 Νοεμβρίου 2012

Τα Εισόδια της Θεοτόκου

Για σήμερα στο εορτολόγιο της Εκκλησίας μας είναι τοποθετημένη η εορτή των 'Εισοδίων'.Η εορτή αυτή,ότι δηλαδή η Παναγία μπήκε 3 ετών στο ναό και έμεινε εκεί μέχρι τα 14 δεν αναφέρεται πουθενά στην Αγία Γραφή,αλλά είναι παρμένη από απόκρυφα κείμενα.

Προφανώς ο συμβολισμός είναι ότι θέλει να δείξει την αγνότητα και την ιδιαίτερη,ξεχωριστή φύση της Παρθένου Μαρίας.Θα έλεγε κάποιος όμως ότι ίσως περνάει έτσι μια αντίληψη ότι η Θεοτόκος ήταν εξ αρχής προορισμένη,εκλεγμένη από τον Θεό και άρα δεν έμενε και πολύς χώρος για την ίδια να επιλέξει,ήταν απλά ένα όχημα.Αυτό στην πραγματικότητα δεν θα τιμούσε την Θεοτόκο ούτε θα ανταποκρινόταν στην αλήθεια.Η Μαρία ήταν άνθρωπος,όπως όλοι μας, που η ξεχωριστή της αγιότητα και η πίστη στην επαγγελία του Γιαχβέ για τον ερχομό του Μεσσία ήταν αυτά που προκάλεσαν το ενδιαφέρον του Κυρίου ώστε να την επιλέξει για να γίνει όργανό Του στην πραγματοποίηση του σχεδίου της σωτηρίας του ανθρώπου.Άλλωστε φαίνεται ξεκάθαρα και στην σκηνή του Ευαγγελισμού (Λκ 1,26-39) ότι έδωσε η ίδια την συγκατάθεσή της στον άγγελο,δεν ήταν άβουλο όργανο του Θεού,η επιλογή του Θεού υπήρχε,αλλά η Θεοτόκος θα μπορούσε να αρνηθεί.Φυσικά ο Θεός θα έβρισκε άλλον τρόπο.Ήταν τέτοια όμως η φύση της που δεν ήταν δυνατόν να αρνηθεί,όταν επείσθη για το γεγονός ότι συνομιλούσε με άγγελο Κυρίου και ότι δεν ήταν κάποιο ψευτο-όραμα μη προερχόμενο από τον Θεό (καθήκον του πιστού να μην είναι εύπιστος,αλλά να εξετάζει "πάντα δοκιμάζετε" (Α'Θεσ.5,21).

Όπως και να έχει το πράγμα πάντως,είτε η εορτή των Εισοδίων έχει ιστορική βάση είτε όχι,αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί είναι ότι η πίστη της Εκκλησίας και των συνειδητών της μελών είναι ότι η Παρθένος Μαρία εδείχθη αληθώς 'υψηλωτέρα των Ουρανών' και 'αγιωτέρα πάσης ορατής και αοράτου κτίσεως' καθώς για την απροσμέτρητη αρετή και πίστη της (στην επαγγελία του Θεού,στην μεσσιανική προσδοκία) την κατέστησε ο Κύριος άξια ώστε να χωρέσει στα σπλάγχνα της αυτόν τον ίδιο τον Άγιο του Ισραήλ,τον Θεό Λόγο,τον Ιησού Χριστό.


Έτσι η Θεοτόκος αποτελεί την εξαίρεση,είναι το μόνο πραγματικά καινόν υπό τον ήλιον (Eκκλ 1.9):Πώς η παρθένος τίκτει θαυματουργικώς,χωρίς τον τρόπο της φύσεως,υπέρλογα,όπως υπέρλογος θα φαινόταν και ο τόκος της.Ας την ευχαριστήσουμε και ας της προσφέρουμε τις προσευχές και την απεριόριστη τιμή και αγάπη μας λέγοντας:Υπεραγία Θεοτόκε κάνε μας να σου μοιάσουμε και να γεννήσουμε και εμείς στην ύπαρξή μας τον Ηγαπημένο!..

2 σχόλια: