Πόσο 'παραδοσιακά' είναι τα μακριά μαλλιά των παπάδων;
Από των εβραικών συνηθειών κατερχόμενοι εις τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, τούτο έχομεν να είπωμεν, ότι ουδέν αυθεντικόν γινώσκομεν περί της μορφής Του, αι εξεικονίσεις της οποίας ήσαν πάντοτε ιδεώδεις και κατά συνθήκην, ως αλλαχού διελάβομεν. Τα περί ναζιράτου του Σωτήρους λεγόμενα δεν φαίνονται υπό το φως της ερεύνης όλως αδιάσειστα. Ήτο μεν ο Κύριος άγιος, αλλ' η αγιότης Αυτού, και γην και ουρανόν υπερβαίνουσα, δεν ήτο αγιότης ναζιραίου. Αν ο Ι. Χριστός ήτο ναζιραίος κατά τον τύπον του Σαμψών, του Σαμουήλ και του Βαπτιστού, δεν έπρεπε να μεταβάλη το ύδωρ εν Κανά εις οίνον, να τρώγη μετά τελωνών και αμαρτωλών και να άπτηται της σορού του νεανίσκου ή των λεπρών. Μη ων δε ναζιραίος κατά τα άνω, αμφίβολον αν έτρεφε την κόμην ναζιραικώ τω τρόπω. Κάτι πλέον. Ο απόστ. Παύλος εν Α' Κορ. κεφ. ια' κατακρίνει αυστηρότατα τους κομώντας προβάλλων προ αυτών ως κανόνα υπ' αυτής της φύσεως διδασκόμενον και μη επιδεχόμενον συζητήσιν, ότι η μεν μακρά κόμη ανήκει εις την γυναίκα, εις ήν και εδόθη υπό Θεού ως περιβόλαιον και ως σημείον τής από τού ανδρός εξαρτήσεώς της, ο δε ανήρ κομών ατιμάζει και καταισχύνει εαυτόν: "ή ουδέ αυτή η φύσις διδάσκει ημάς, ότι ανήρ εάν κομά, ατιμία αυτώ εστι, γυνή δε εάν κομά δόξα αυτή εστι"; θα εξεφράζετο άρα γε με τοιούτον αυστηρόν και άκαμπτον τρόπον ο απόστολος, εάν ο Κύριός του, ον εγνώρισεν εξ αποκαλύψεως, έφερεν αληθώς μακράν κόμην; Εγώ αμφιβάλλω..

Εκ των κανόνων τούτων, οίτινες σύντρεις τους άνδρας αποβλέπουν, αντιθέτως τω 17ω κανόνι της εν Γάγγρα, τω αναθεματίζονται τας γυναίκας, τας διά νομιζομένην άσκησιν αποκειρομένας τας κόμας, ο μεν τελευταίος έχει την όψιν γενικήν, απαγορεύων εν γένει τους εξεζητημένους των τριχών μετασχηματισμούς, κατά την μόλις παρατεθείσαν ερμηνείαν του Ζωναρά, οι δε δύο πρώτοι ενδιαφέρουν περισσότερον το θέμα μας (τους κληρικούς). Διά καίτοι ώφειλον να είναι κεκαρμένοι, αυτοί λαικώ τω τρόπω εκόμων τας κεφαλάς, και τους προστάττει λοιπόν να αναλάβουν το πρέπον σχήμα των και να περιζευθούν εις τον πρέποντα τόπον των. Διά δε του 21ου της μάς δηλοποιεί, ότι μόνον οι λαικοί επετρέπετο να φέρουν όπως δήποτε κόμην πυκνήν και μόνον των λαικών γνώρισμα ήτο, οι δε κληρικοί ιδιαίτερον σχήμα είχον το την κόμην κείρεσθαι και έχειν παπαλήθραν, ως γράφει ο Βαλσαμών. Ό,τι λέγει ο Βαλσαμών περί κληρικής κουράς και παπαλήθρας των ημερών του, τούτο λεπτομερέστερον πληροφορείται τις από τα περί στρογγύλης κουράς και επιτρουλλίου παρείσακτα εν τη Μυστική Θεωρία του Γερμανού, από τα περί ιερατικής και διακονικής κουράς εν είδει στεφάνου γραφόμενα του ψευδοσωφρονίου, από τα περί της "εικόνος του ακανθίνου στεφάνου, της διά της κουράς των τριχών εν τη κεφαλή των ιερωμένων εκτυπουμένης" σημειούμενα του Συμεών, καθώς και από όλα ημών τα χειροτονικά, εν οις η της κόμης απόκαρσις αποτελεί την ουσίαν της σφραγίδος του αναγνώστου και της μοναχικής τελειώσεως και είναι λοιπόν η αφελής και άτεχνος απόκαρσις της κόμης η θύρα, δι' ής είτε εντεύθεν, είτε εκείθεν, εισέρχεταί τις εις το στάδιον της ιερωσύνης. Κληρικός ακούρευτος είναι τι απροσδιόνυσον κατά τα χειροτονικά μας. Διά τούτο και οσάκις η αρχαία ιστορία ποιείται λόγον περί αναδείξεως κληρικών, παραθέτει παρά την ανάδειξιν και την κουράν. Ούτω κατά Σωκράτη, ο Ιουλιανός ο ακολούθως Παραβάτης "εν χρω κειράμενος το των μοναχών υπεκρίνετο βίον". Ούτω, κατα Ναζιανζηνόν, Μάξιμος ο κυνικός, ποιμήν της Εκκλησίας γενόμενος, ουδέν έτερον εις την ποιμαντικήν εισήνεγκεν ή το κείραι την κόμην. Ούτω, κατά Ευάγριον, ο αποστάτης Μαρκίων υπό του βασιλέως Ζήνωνος εις την Ταρσόν της Κιλικίας εκπεμφθείς και την κόμην αποθέμενος πρεσβύτερος χειροτονείται. Ούτω, κατά Κεδρηνόν, ο μετά της Ζωής συμβασιλεύων Ρωμανός "Ιωάννην τον πρωτονοτάριον, ήδη την κοσμικήν κειράμενον τρίχα, μεταπεμψάμενος και σύγκελλον τιμήσας, τη της εαυτού συζύγου αδελφή Θεοδώρα φρουρόν κατέστησε" κλπ. κλπ.
του 42ου κανόνος της η Πενθέκτη καταφέρεται κατά των ψευδομοναχών εκείνων, οίτινες,

Από Κωνσταντίνου Καλλινίκου Ο Χριστιανικός Ναός και τα Τελούμενα εν Αυτώ, Κεφάλαιον ΞΗ' Κληρική Κόμη
Εκδόσεις Γρηγόρη 1969
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου